Review Lacuna Coil @ Biebob

vrijdag, 25 november, 2011

Lacuna Coil is opnieuw op tour onder de naam European Darkness Rising Tour. Ze hebben een aantal Italiaanse shows achter de rug alsook een hele UK tour. Hierna waren nog twee landen aan de beurt: België en Nederland. Normaliter zien we Lacuna Coil aantreden in Hof ter Lo (Trix) in Antwerpen, maar deze keer is voor het kleine, gezellige Biebob te Vosselaar gekozen.

Normaal zou Lacuna Coil in oktober met een nieuw album op zak op tour gegaan zijn. Helaas is dit album uitgesteld tot januari 2012. Niet getreurd, het gaf hen de kans om ons al kennis te laten maken met de single Trip the Darkness en een ander nieuw nummer om ons zo voor te bereiden op het nieuwe album getiteld Dark Adrenaline. Verder konden we genieten van een heleboel andere songs, een mix van Comalies, Karmacode en Shallow Life.

Support van dienst was Straight Line Stitch. Deze band is afkomstig uit de VS en kan als metalcore omschreven worden. Een beetje een vreemde opener voor Lacuna Coil in eerste instantie. Het was duidelijk de bedoeling om het publiek wakker te schudden. Een heel dynamisch optreden met alle elementen die bij metalcore komen kijken, gaande van snellere stukken tot tragere breakdowns. De frontvrouw was heel actief en sprong bijna het hele optreden lang op en neer op het vrij kleine podium in de Biebob, wat soms tot grappige situaties leidde toen ze een aantal keer de gitaar van haar medebandlid tegen haar kont kreeg. Helaas was het geluid van de vocalen niet zo goed afgestemd of werd het in elk geval overdonderd door de muziek. Zo was de backing vocal nauwelijks te horen en waren de screams van de frontvrouw ook niet optimaal. Haar clean vocals kwamen dan weer wel behoorlijk goed door. De drum stond heel luid, maar dit gaf juist de nodige dynamiek en energie aan de songs. Ook al speelden ze maar een half uurtje, ze lieten een indruk na. Hoewel, de meningen in het publiek waren duidelijk verdeeld.

De band waar iedereen voor zat te wachten: Lacuna Coil. Al van bij Straight Line Stitch was de Biebob vrij goed gevuld, maar bij Lacuna Coil zag het er nokvol uit, al was het niet volledig uitverkocht. De bandleden kwamen een voor een op en ze begonnen met Our Truth, onmiddelijk een hit.

Zoals al gezegd kan het hele optreden samengevat worden als een mix van Comalies, Karmacode en Shallow Life, aangevuld met twee nieuwe songs. Oude hits als Swamped en Heaven’s a Lie waren hoogtepunten, maar ook recente nummers zoals I won’t Tell You en Survive deden het goed. Met het minder populaire Daylight Dancer leek de tijd even teruggedraaid te zijn. De intensiteit van de vroegere jaren kwam naar boven met dit nummer.

Hierna ging het over in een ballade, namelijk Wide Awake. Cristina Scabbia zong het refrein met momenten een beetje anders dan op cd, een momentopname als het ware. Daarna speelden ze een Italiaans nummer. Even werd gedacht aan Senzafine, maar het werd Without Fear, nog niet eerder live gespeeld op een andere tour. De twee nieuwe nummers waren overigens Kill the Light en Trip the Darkness. Kill the Light deed sterk terugdenken aan de roots van Lacuna Coil, een zeer intens nummer. Trip the Darkness was al als digitale single uitgebracht en klonk ook live zeer goed. Vrij hoge verwachtingen voor het nieuwe album dus!

Na de Depeche mode cover Enjoy the Silence, waarbij het publiek uit volle borst meezong, werden ze met luid applaus teruggeroepen voor meer. Dat deden ze met Survive, Trip the Darkness en Spellbound om af te sluiten.

Algemeen kan van een spetterende performance gesproken worden. Lacuna Coil kreeg het publiek heel goed mee en bewezen dat ze er nog steeds staan ondanks hun zwakkere performance op Graspop Metal Meeting eerder dit jaar. Ze hebben dat in elk geval dubbel en dik goed gemaakt. Wat rest er achteraf na het optreden? Uitkijken naar het nieuwe album met enkele Europese zomerfestivals op het programma!

De setlist:

• Our Truth
  • To the Edge