Review Together Fest @ Trix

zaterdag, 5 maart, 2016

Het Muziekcentrum Trix zorgde samen met organisatie Heartbreaktunes voor Together Fest; een festival met bands als het Duitse GWLT, de Australische Miles Away en de Amerikaanse bands Touché Amoré en Modern Life Is War. Als headliner mocht de meest befaamde en invloedrijke hardcore punk band Gorilla Biscuits afsluiten.

Het Duitse GWLT begon als een vroege vogel, waardoor we helaas slechts een paar nummers hebben gezien. In de grote zaal van het Muziekcentrum Trix stond een handvol mensen toen het Duitse geweld van GWLT zich met hun rappende hardcore zich van hun beste kant lieten zien. Dat deze Duitse band zijn taal als zijn roots ziet, was een mooie zaak. GWLT; een band die we zeker nog zullen horen, in het Duits welteverstaan.

Het muziekcentrum Trix bleef vollopen met hardcore punkers van jong en oud, toen het Australische Miles Away het podium beklom. Een band die een unieke sound op het publiek losliet, en waar wij het genoegen zeker van nemen. Het publiek stond erbij, keek ernaar en amuseerde zich op zijn manier. Miles Away was een technisch sterke en harde opwarmer op deze warme affiche.

Het Amerikaanse Touché Amoré zorgde voor meer amusement en dynamiek in deze grote zaal. Het was volledig gevuld met keiharde fanatieke fans voor deze hardcore screamo band, maar helaas had Festivalblog even andere verplichtingen. Wat we nog konden meenemen, waren de stuiterende fans die de moshpits en de sing-a-longs maakten tot een geheel samen met de interactie van de band.

De bandleden van Modern Life Is War wachtten ons op toen het nummer Fuck The Sex Pistols ons meenam op hun intensief instrumentaal en tekstueel genoegen. Deze Amerikaanse hardcore band, afkomstig uit Iowa, staan bekend voor hun excentrieke live shows waar melodic hardcore naar een hogere dimensie wordt gevoerd. Modern Life Is War zorgt voor zijn eigen structuur in hardcore en geeft breakdowns niet eens een kans. Dat is wat deze band ook aan ons liet ziet in de grote zaal van het Muziekcentrum Trix. Hun nummers gaven een ludieke performance van deze band. Een harde en sterke sensatie waar die heerlijke rauwe stem in combinatie met het instrumentale gehalte een oorverdovend succes werd. Nummers als D.E.A.D.R.A.M.O.N.E.S, Chasing My Tail, Latebloomers, Marshalltown en Health Wealth And Pace gaven het publiek een verwarmd hart; het was een geweldig genoegen om deze andere variatie van hardcore te zien. Modern Life Is War was een waar genoegen om naar te luisteren en om te beleven. Sterke muziek met een krachtig tekstueel genoegen. Punt.

Als headliner konden we de meest invloedrijke band van New York verwachten; een straight edge hardcore band, gevormd in 1987. Niemand minder als Gorilla Biscuits stond in de grote zaal van het Muziekcentrum Trix in een overvolle zaal, waar iedereen, jong en oud, zich vasthield om deze hardcore punk goeroe te zien, en vooral om ze te eren. De agressie en energie die Gorilla Biscuits met zich meebrengt is hun unieke referentiepunt waar de meeste hardcore bands uit hebben geleerd en nog zullen leren.

Gorilla Biscuits; een icoon, een legende, die in Antwerpen begon met het befaamde trompetgeluid om zo het nummer New Direction in te zetten. Het publiek beklom massaal het podium en de echte hardcore punk heerste. Zanger Anthony ‘Civ’ Civarelli was de persoon waar iedereen naar opkeek; en soms wel in heel letterlijke vormen op deze zaterdagavond. Het publiek zong van voor tot achter mee met hun songs Stand Still, Degradation, Forgotten, High Hopes, Good Intentions en Biscuit Power. Van moshpits, violent dancers, stagedives en crowdsurfers was er duidelijk genoeg. Met het nummer Sitting Around At Home (Buzzcocks cover) gaf de band het publiek een rustiger moment, maar daarna kwam Gorilla Biscuits weer in de vijfde versnelling met hun steenharde hardcore punk covers zoals Do Something (CIV cover), Minor Threat (Minor Threat cover) en New York Crew (Judge cover). Andere nummers zoals Time Flies, Cats And Dogs, No Reason Why en afsluiter Start Today zorgden voor een zeer sterke set van de legende Gorilla Biscuits. Een uur lang was zeker niet teveel en we mochten eerlijk zijn, van deze band kregen we zeker geen genoeg.

Gorilla Biscuits en co. waren een uitzonderlijk genoegen op deze zaterdagavond. We bedankten Heartbreaktunes voor deze prachtige affiche en een oorverdovend applaus voor de legendes van Gorilla Biscuits.