Review Toto @ Vorst Nationaal

zondag, 18 maart, 2018

Toto viert in 2018 het feit dat veertig jaren geleden hun eerste titelloze album verscheen en daar hoort niet alleen een nieuwe compilatie-cd bij, maar ook een tournee. De cd en de tournee werden '40 Trips Around The Sun' gedoopt en een Belgische tussenstop tijdens de Europese tournee mocht uiteraard niet ontbreken. Zo kwamen op zondagavond 18 maart 2018 zo'n 5.000 mensen naar Vorst Nationaal afgezakt voor deze Gracia Live-organisatie.

Zonder voorprogramma werd er om 20:00 afgetrapt door Toto met het nieuwe nummer Alone (één van de drie nieuwe of onuitgegeven nummers op de compilatie '40 Trips Around The Sun'). Na deze binnenkomer veerde het publiek, met allemaal zitplaatsen op het middenplein, een eerste keer recht als het onmiddellijk herkenbare Hold The Line werd ingezet. Het was tijdens het begin van de lange set (er werd maar liefst 2 uren en 20 minuten aan één stuk gemusiceerd) zoeken naar de juiste geluidsbalans in de betonnen bunker die Vorst Nationaal heet, maar het publiek liet het niet aan hun hart komen en bleef enthousiast rechtveren telkens er een klassieker zoals bijvoorbeeld I Will Remember en Rosanna (blijft een kippenvelnummer) de revue passeerde. Maar er is niet alleen de bekende zijde van Toto met vlot in het gehoor liggende pop/rocknummers die veel commercieel succes genoten in de jaren '80; er zijn ook meerdere songs die de muzikale diversiteit (Toto heeft een eigen muzikale stijl waarin elementen van pop, soul, funk, progressieve rock, hardrock, blues en jazz gecombineerd worden) van de oerleden Steve Lukather (gitaar/zang), David Paich (toetsen/zang) en Steve Porcaro (toetsen) illustreren, zoals bijvoorbeeld het instrumentale Jake To The Bone en oudjes zoals Georgy Porgy. Dit laatstgenoemde nummer maakte trouwens deel uit van een “Acoustic Storytellers”-intermezzo, waarbij de drie oerleden anekdotes oprakelden en telkens een korter akoestisch fragment dan de werkelijke speelduur speelden van liedjes. Hieronder onder andere het daarnet genoemde Georgy Porgy, een cover van Michael Jackson's Human Nature (blijkbaar zat Toto toendertijd in de studio naast Michael Jackson toen hij dat nummer opnam met producer Quincy Jones), Mushanga en Stop Loving You, waarbij het publiek wederom rechtveerde en jammer genoeg geen volledige versie van die hit te horen kreeg.

Daarna begon het tweede deel van het concert en daarin kregen we opnieuw een afwisseling van pop/rocknummers (Girl Goodbye, Angela, Make Believe), evenals spielereien voor de fijnproevers (Dune, While My Guitar Gently Weeps van The Beatles) voor de kiezen. En dan volgde nog het moment waarop iedereen gewacht had, eindelijk werd Africa (een liedje dat zelfs de jongere generaties aanspreekt na een hype in de Tijdloze Top 100) gespeeld en kon iedereen uit de bol gaan op deze langgerokken versie met publieksparticipatie. Hierna begon de menigte al huiswaarts te keren, waardoor het enige bisnummer The Road Goes On een beetje uitdoofde als een kaars. De volledige groep kwam het publiek groeten en een buiging maken en dat geeft ons de gelegenheid om naast de drie oerleden ook even de andere muzikanten onder de aandacht te brengen, want die verdienen stuk voor stuk een eervolle vermelding. Naast de imposante figuur van zanger Joseph Williams (leuk weetje: zijn vader is de bekende filmcomponist John Williams) valt niet te kijken, maar ook percussionist Lenny Castro is een bekende naam en dan zijn er ook nog bassist/backing vocalist Shem von Schroeck, drummer Shannon Forrest en saxofonist/mondharmonicaspeler/dwarsfluitspeler/backing vocalist Warren Ham die de groep live vervolledigen.

Volgende conclusie wil ik niet weglaten: Toto bracht gesteund door een mooie lichtshow een volwaardige avondvullende set met zo'n 25 nummers, maar dat er niet zomaar gekozen werd voor een best of-set is feitelijk gedurfd (ook al brengt de groep steevast dezelfde setlist tijdens deze Europese tournee). Zo werden hits zoals bijvoorbeeld I'll Supply The Love, I'll Be Over You, 99, Pamela en I Won't Hold You Back ditmaal niet live gebracht. We hoorden Steve Lukather zeggen dat Toto zeker nog terug op tournee gaat, dus het afscheid is nog niet in zicht en wie weet krijgen we dan een andere setlist voorgeschoteld.

Setlist:

Set 1

• Alone