Review Ugly Kid Joe + Stone Broken @ Le Foyau Lustin

donderdag, 3 mei, 2018

Wel wel wel, in het onooglijke plaatsje Lustin, ergens onder Namen gelegen, wist organisator 1234asbl zowaar een optreden van Ugly Kid Joe en voorprogramma Stone Broken te strikken. In het veredelde turnzaaltje speelden in het recente verleden trouwens al bands zoals bijvoorbeeld Dog Eat Dog, The Datsuns, Lofofora en Spin Doctors. Het hoeft niet te verbazen dat op amper drie dagen tijd alle 400 beschikbare kaarten aan de man gebracht waren. Ook GigView tekende aanwezig.

Bij aankomst hoorden we een lokale band met zangeres, The Fire Cakes, aan het werk. Deze jonge bende kreeg reeds heel wat applaus van de locals en de groep genoot zichtbaar van deze opportuniteit.

Daarna was het tijd voor Stone Broken. Deze Britse band bracht in maart de cd 'Ain't Always Easy' uit bij Spinefarm Records en toerde in die maand met Jared James Nichols door Europa en nu mochten ze ook meetoeren met Ugly Kid Joe. Geen slechte connecties, maar Stone Broken liet horen heus wat in zijn mars te hebben. Hun grungy stevige rock kwam heel goed voor de dag en aan enthousiasme was er geen gebrek om het publiek op te warmen. De sympathieke Britten kregen met hun door Nickelback en Black Stone Cherry geïnspireerd geluid de nodige publieksbijval en herinnerden de aanwezigen eraan dat ze zaterdag 23 juni op Graspop staan. Mis ze niet, ze zijn het waard.

Hoofdact Ugly Kid Joe wou de vijfentwintigste verjaardag van debuutalbum 'America's Least Wanted' niet onopgemerkt voorbij laten gaan en vandaar ook dat verspreid her en der in de set elf songs van die plaat op de setlist stonden (waaronder Neighbor, Madman, Come Tomorrow, So Damn Cool, Cats In The Cradle, Mr. Recordman waarbij gitarist Klaus Eichstadt de vocalen voor zijn rekening nam, Busy Bee, Goddamn Devil en als slotnummer uiteraard Everything About You, de hit waarmee het allemaal ooit begon voor Ugly Kid Joe). Maar ook een album zoals 'Menace To Sobriety' (onder andere Jesus Rode A Harley, Milkman's Son, VIP en Tomorrow's World) en de EP 'Stairway To Hell' (onder meer Devil's Paradise en I'm Alright) kregen aandacht, terwijl de albums 'Motel California' en 'Uglier Than They Used Ta Be' genegeerd werden op de cover van Motörhead's Ace Of Spades na, een song waarmee je altijd scoort. Zanger Whitfield Crane was zijn sympathieke zelve en wist moeiteloos het publiek voor zich te winnen, terwijl zijn bandmakkers (waar opviel dat meesterdrummer Shannon Larkin definitief voor Godsmack gekozen heeft en dus het drumkrukje aan Zac Davis heeft over gelaten) zich net als het gewillige publiek in het zweet werkten, aan ambiance geen gebrek. Het mag dan een feit zijn dat nostalgie een grote rol speelt als er tijdens zo'n tournee veel aandacht wordt besteed aan het vijfentwintigjarig bestaan van een plaat, maar Ugly Kid Joe heeft zijn bestaansrecht na een hiaat in de periode 1997-2010 opnieuw opgeeist en weet moeiteloos publiek te trekken. Ugly Kid Joe zal zich zeker niet beklaagd hebben dat ze tijdens deze tournee tussen de speeldata in Zürich en Keulen opteerden om een tussenstop te maken in Lustin. GigView zal in de gaten houden of er in de toekomst nog eens zo'n topper in Lustin passeert en dan zijn we er graag opnieuw bij.