Review VANT @ AB Club

dinsdag, 12 april, 2016

“Na Royal Blood dé nieuwe Britse rock & roll-hype”, zo omschreef Ancienne Belgique de Britse band VANT. Daar moest Festivalblog bij zijn, om dat allemaal met ons eigen oren te horen. Dit optreden was een van de vele Liveurope-concerten die de AB organiseert. Het beloofde een leuke avond te worden want Moaning Cities werd aangekondigd als voorprogramma.

De Brusselse band Moaning Cities mocht het publiek opwarmen. Ze namen de AB Club drie kwartier lang mee op een psychedelische rock-trip. Dat deden ze niet slecht, maar voor ons part mag de drumster nog meer knallen op haar instrument. De band voelde zich -uiteraard- duidelijk thuis in Brussel en zocht meermaals interactie met het publiek. We hadden wel het gevoel dat de band nog beter kan. De vocals zijn niet altijd optimaal, er werden hier en daar foutjes gespeeld,... Marge is er zeker nog. Moaning Cities was een goede opwarmer voor de jonge gasten van VANT. Trouwens, dikke pluim voor de gitarist die zéér enthousiast en met vol overgave op het podium stond.

Een half uurtje later kwamen de jonge wolven van VANT op het kleine podium. Ze besloten om er meteen in te vliegen met The Answer. Een nummer dat een ‘rustige’ muzikale intro heeft, maar erna helemaal ontploft. Het publiek werd meteen weggeblazen en beseften dat rock & roll absoluut nog niet dood is. Een langspeelplaat heeft VANT nog niet, maar vele songs waren al gekend door de fans.

Parking Lot, de single die momenteel veel gedraaid wordt op Studio Brussel, was de populairste song van de avond. Er werd zowaar een grote moshpit ingezet en het publiek zong het nummer gretig mee. Deze song bevat een leuke riff, meerdere meezingmomenten, een klein gitaarsolo’tje, kortom: een schot in de roos. De andere twee bekendere songs volgde snel. Een daarvan is Fly-by Alien. VANT deed een oproep aan het publiek om volledig los te gaan bij dit nummer met als gevolg dat de hele AB Club op zijn kop stond. Het tweede nummer, en tevens afsluiter van de set, was Do You Know Me? Het is een zeer aanstekelijk nummer dat live echt wel een bom is. Het enorm catchy refrein werd luidkeels meegezongen.

En toch was het nog niet gedaan. Het kortste nummer Are We Free? was een stevige opener van de bisronde. Kort maar krachtig! Echt afsluiten deed VANT met het toch wat rustigere nummer Karma Seeker. De basintro duurde ons iets te lang om echt boeiend te blijven. Gelukkig ging het daarna wel de betere kant op.

Aan het einde van de setlist moet de band nog wat sleutelen, maar voor de rest hebben we er weinig op aan te merken. Ze brachten een leuke rockshow en de vele blije gezichten achteraf, bij zowel de band als het publiek, spraken boekdelen. Als we een glazen bol hadden, dan voorspellen we een mooie toekomst voor VANT. De band heeft zeker potentieel om even snel te boomen zoals bijvoorbeeld Royal Blood. Heb je deze show gemist? Geen paniek, ze zijn deze zomer o.a. te zien op Best Kept Secret en Pukkelpop.