6.5
Uw beoordeling: 6.5

Artiest: Buffalo Tom

Album: Quiet And Peace

Genre: Rock

Label: V2 Records

Heerlijk warm en vertrouwd, dat was het eerste dat we dachten bij de eerste noten van All be Gone, op het nieuwste album van Buffalo Tom. U moet weten, lieve lezertjes, het nummer Taillights Fade is al jaren één van mijn favoriete singles! Het nummer dateert al van in 1992, toen ik als prille puber rondhuppelde op Pukkelpop en (toen nog) Torhout-Werchter. De tijd dat festivals nog betaalbaar waren, podia nog op 3 vingers te tellen waren en gevuld waren met kwaliteit. Één van die kwalitatief hoogstaande groepen was en is nog steeds Buffalo Tom!

Bill Janovitz en zijn kompanen nemen steeds de tijd om een album te maken. Voorloper Skins dateert al van 2011, maar dat wil niet zeggen dat de heren stil zaten. Zij componeren rustigaan sterke rocksongs en puren uit al die nummers de beste. 7 jaar songs schrijven resulteert nu in een prachtig album van 11 tracks en 3 bonustracks!

Bij de start zit het al goed. De klankkleur van Buffalo Tom is na al die jaren nog steeds dezelfde. Ok, de heren zijn ondertussen brave huisvaders en zakenmensen, dus de scherpe kanten die ze vroeger hadden, zijn misschien wel wat afgevijld, maar op de stem van Bill Janovitz zit nog geen sleet. Op een aantal tracks mag bassist Chris Colbourn echter wel de leadvocals voor zijn rekening nemen! Dat resulteert onder ander in een mooie samenzang op Roman Cars!

Met Freckles mochten we al kennis maken tijdens hun laatste tour en zal ongetwijfeld uitgroeien tot een klassieker! Op het zweverige See High The Hemlock Grows krijgt Colbourn vocale versterking, van de bij ons relatief onbekende Sarah Jassop.

Het beste hielden de jongens voor het laatste, het snedige Least that we can do en het prachtig opgebouwde Slow Down. Eindigen doen ze met een pittige versie van Simon and Garfunkels The Only Living Boy in New York. Dat het bloed kruipt waar het niet kan gaan wordt duidelijk wanneer de dochter van Janovitz mee komt zingen! Van de bonustracks onthouden wij  vooral een tweede verrassende cover: The Seeker van The Who !

Is het allemaal rozengeur en maneschijn? Nee hoor, er staan ook nummers op die helaas minder bekoren, maar dat neemt niet weg dat dit plaatje zich zacht in de oortjes nestelt en de mindere tracks, skip je met plezier (het zijn er echt niet veel hoor), een nieuw Taillights staat er helaas ook niet op! Maar geloof ons, met zijn snedige drums, oorstrelende gitaren en prima zang van zowel Janovitz als Chris Colbour; zoals Buffalo Tom klinkt er geen enkele andere band.

1. All be Gone
  2. Overtime
  3. Roman Cars