Review Across The Atlantic - Works Of Progress

8

Artiest: Across The Atlantic

Album: Works Of Progress

Genre: Metalcore

Label: Sharptone Records

Begin 2017 tekenden deze Texanen bij het jonge Sharptone Records, een sublabel van Nuclear Blast met toch al wat sterke namen onder hun vleugels. De bedanking voor dit vertrouwen kwam al snel onder vorm van Works Of Progress, de tweede langspeler van deze jonge band. Het zal niet verbazen welk genre deze band speelt als we even een kijkje nemen met welke andere bands ze dit label delen. Alazka, We Came As Romans, Polaris, Miss May I, stuk voor stuk vette metalcore bands. Ook hier herkennen we dus duidelijke metalcore maar net als elke band wel zijn eigen stijl toevoegd doen deze Texanen dat ook met de inbreng van vinnige en poppy punk.

Die poppy punk die me wat doet terugdenken aan de typische sound van Blink-182 vinden we terug in de korte opener Prelude. De gezette sfeer wordt verdergezet op Playing For Keeps, maar dan met wat meer punch door de rauwere vocals. Hierdoor krijg je een verrassend spel tussen punk en metalcore. De band dan zomaar als metalcore labelen is best wel wat kort door de bocht. Met wat als een banjo klinkt wordt Sundress Funeral ingezet, een uptempo punksong. De punk blijft overheersen met hier en daar eens een uitschieter die wat meer naar hardcore nijgt zoals we kunnen horen op Feeling The Same. Het is wachten op 24 Hours tot wanneer de metalcore fan pas echt wordt bevredigd want Chin Up was alweer een begin 2000 punktrack. Door de ruwe, schurende vocals en de opduikende screams kunnen we op 24 Hours eindelijk spreken van een metalcore track. Het spel tussen de poppy punk en de agressieve bulderende hard/metalcore is ook hier natuurlijk duidelijk aanwezig. De band heeft dit duidelijk als stijl aangenomen en hier zullen de meningen verdeeld over gaan zijn. Te soft voor de metalcore fan en te hard voor de punkfan?

Met Open Sourced en Luminence laat de band zich op hun hardst horen op dit album, met hardcore en metalcore aangevuurde riffs en vocalen zal er hier wel een moshpit inzitten. De afwisselende stijlen zorgen er wel voor dat dit album vlot te beluisteren is, deels door de nieuwsgierigheid die je krijgt als luisteraar. Gaan ze metalcore, punk of allebei? Is een vraag die je voor aanvang van elk nummer kunt stellen. Oklahoma is alvast een track waar punk de hoofdrol opeist, deze track zou niet misstaan op een album van eerder genoemde punkband. Van een totaal ander kaliber is het heerlijk bulderende Ghosts, laat die circle -en moshpits maar komen. Dit is een nummer dat je al heel de tijd verwacht te horen als je het genre metalcore onder ogen krijgt. Om af te sluiten gaat de band de punkballad toer op met titeltrack Works Of Progress. Best wel een aangenaam album om te beluisteren door het interessante samenspel van de verschillende stijlen die een handelsmerk lijken te zijn geworden voor deze band.

1. Prelude
  2. Playing For Keeps
  3. Sundress Funeral