Review Almanac - Kingslayer

9

Artiest: Almanac

Album: Kingslayer

Genre: Power Metal

Een naam die we in de wereld van de symphonische power metal zeker niet uit het oog mogen verliezen is zonder twijfel Almanac. Twee jaar geleden gooide het debuutalbum Tsar hoge ogen en de metal wereld wachtte sindsdien enthousiast af op het tweede album. Het Tsar album werd in 2016 zelfs genomineerd door Metal Hammer als beste debuutalbum van dat jaar.

De verwachtingen lagen dus zeer hoog voor het zeer jonge Almanac, dat tevens bestaat uit zeer bekwame muzikanten die allemaal al hun strepen verdiend hebben in de business. Met Regicide vliegen we er al onmiddellijk in. Daar waar Tsar stopte gaan we nu vrolijk verder. Een rustige intro gevolgd door een vette gitaar en baslijn trappen het album op gang. Let bij dit nummer vooral op de strakke baslijnen. Na enkele sing along momenten krijgen we weer een solo om u tegen te zeggen. Children Of The Sacred Path doet de harten van gitaarliefhebbers sneller slaan met een geweldige intro. Als Guilty As Charged niet aan een Nightwish intro doet denken weet ik het niet meer. Hier horen we dat de power metal gemixt wordt met elementen uit de klassieke muziek wat zorgt voor een zeer aangenaam effect. De lead gitaar partij is ook hier weer om je vingers bij af te likken. We nemen even wat gas terug met Hail Of The King. Een opera/koor achtige intro gevolgd door power metal riffs zorgen ook hier weer dat het typische Almanac element aanwezig is. Dit is zonder twijfel een van de meest rustige nummers die de band tot nu toe geproduceerd heeft. Tevens ook een meeslepend nummer. Hier gaat het over koning Dhatusena uit Sri Lanka. Hij werd vermoord door zijn eigen zoon maar heeft dit altijd al zien aankomen. De titeltrack Kingslayer is een zalig nummer. Ook hier komen de elementen uit de klassieke muziek terug. Om eerlijk te zijn, een titeltrack die anderhalve minuut duurt is toch niet iets dat we gewend zijn. We sluiten stevig af met Red Flag. Dit nummer is een mooie samenvatting van de rest van het album. De wisselingen in dit nummer zijn soms onverwacht en zorgen voor een verrassend aangenaam effect.

Qua originaliteit van lyrics is Almanac niet baanbrekend maar hun sound klinkt fris en Almanac slaagt erin om zich toch een beetje te onderscheiden van alle andere power metal bands. Met het tweede album lijkt het alsof ze hun sound volledig gevonden hebben, een band om in de toekomst in de gaten te houden. Ondertussen zijn er ook al enkele videoclips uitgebracht die zeker de moeite waard zijn.

Het album zal gepromoot worden op de Europese tour die in april 2018 door zal gaan waar ze zullen touren met Leaves Eyes en Mayan. Ze zijn op 27 april te zien in Vosselaar. Voor de liefhebbers van power metal, allen daarheen!

1. Regicide
  2. Children Of The Sacred Path
  3. Guilty As Charged