Review Avatar - Avatar Country

8

Artiest: Avatar

Album: Avatar Country

Genre: Metal

De Zweedse metallers van Avatar brengen alweer een nieuw album uit. Na het in mei 2016 verschenen 'Feathers And Flesh' krijgen we het vervolg voorgeschoteld met 'Avatar Country'. De band die bij zijn ontstaan in 2001 melodische deathmetal bracht en vooral werd geïnspireerd door landgenoten In Flames en Dark Tranquillity vaart tegenwoordig een andere koers. Iets meer neigend naar groove-metal en metal wat hen de award van 'breakthrough band' opleverde tijdens de Metal Hammer Golden Gods in 2017. Kenmerkend voor de band is tevens de gezichtsverf van zanger Johannes Eckerström, die wat aan een horror clown doet denken en de gelijkende kledij die de act vervolledigen.

Dat dit niet zomaar een gimmick is bewijst de band met hun sterke nummers. Op hun nieuwste album, 'Avatar Country' staat vooral hun koning centraal. In elke track vinden we deze “King” terug. Beginnend met de epische intro Glory To Our King, al mag je episch best wel met een korreltje zout nemen en zal vooral je glimlach de bovenhand halen. De eerste echte track Legend Of The King start met lekker strak gitaarwerk van de heren Jonas 'Kungen' Jarlsby en Tim Ohrström. De vocals zijn zowat het enige wat nog echt doet denken aan de melodische deathmetal die ze ooit brachten. Verder klinkt het wat oldschool en galmt de groove door de speakers. Deze swingende groove zet de band verder op The King Welcomes You To Avatar Country met een drive die doet denken aan Australische grootheden AC/DC. Dit album laat horen wat voor een feest deze band ook live op het podium tovert. King's Harvest laat het gaspedaal wat dieper gaan en laat terug die diepere deathmetal stem horen van Johannes maar met toch nog voldoende plaats voor de melodische kant.

Opnieuw lekker gitaarwerk op hun meest recente single The King Wants You, het plezier dat deze band weet af te stralen op de luisteraar is bewonderenswaardig. The King Speaks is letterlijk wat de titel doet vermoeden. Een speech van de koning vertaald door de verteller terwijl we het juichende volk hun koning kunnen horen toejuichen. Goedgeluimd word je sowieso tijdens het luisteren naar dit album, ofwel door de humor of door de uiterst sterke en gevariëerde metaltracks zoals deze A Statue Of The King. De intro van King After King doet even het vermoeden rijzen van een metalballade maar dat blijkt al snel niet compleet te kloppen. Al is dit niet het snedige werk dat we soms van de band te horen te krijgen, een ballade kan deze nu ook niet genoemd worden. Afsluiten doet de band dit album met het geweldige tweeluik Silent Songs Of The King Pt 1: Winter Comes When The King Dreams Of Snow en Silent Songs Of The King Pt. 2: The King's Palace. Silent wil in het geval van deze band niet zeggen rustig of stil, maar instrumentaal. En het zijn sterke nummers diet dit uiterst onderhoudende en genietbare album afsluiten.

1. Glory To Our King
  2. Legend Of The King
  3. The King Welcomes You To Avatar Country