Review Beyond The Labyrinth - Brand New Start

8

Artiest: Beyond The Labyrinth

Album: Brand New Start

Genre: Cassic Rock

Label: Freya Records

"Een nieuwe start voor Beyond The Labyrinth."

De Belgische melodieuze hardrockband Beyond The Labyrinth neemt met Brand New Start toepasselijke een nieuwe start. Naast Geert Fieuw (gitaar en als oprichter nog het enige originele lid) werden met zanger Filip Lemmens, Sjoerd Bruyneel ( keyboards), Wielfried Kiekens (bas) en drummer Michel Lodder nieuwe leden aangetrokken waarmee ze door middel van deze EP een nieuw doorstart maken.

Vier nummers die samen een speeltijd hebben van net geen 20 minuten en kunnen beschouwd worden als een overzicht van de carrière van BTL. Opener en titeltrack, Brand New Start, opent met het geluid van een Hammond piano. Iets wat ons direct doet terugdenken aan bands als Deep Purple en Uriah Heep. Middels door deze pianosound en de vlot verteerbare gitaarsolo blijft dit nummer na amper 2 luisterbeurten in je hoofd zitten. Deze track is trouwens ook het enige nieuwe nummer op deze EP. De drie andere tracks zijn bewerkingen van oudere nummers. Shine is de titeltrack van hun allereerste EP uit 1997. Een vlot nummer met een 70’s aroma. Terug een vlotte binnenkomer. Was de originele versie meer gitaargericht dan is de nieuwe Shine met toevoeging van keyboards en steviger bas een mooie metamorfose.

Met In Flanders Field wordt het tempo naar beneden gehaald. Oorsronkelijk van het album Signs uit 2005 en zoals de titel aangeeft gaat het over de miljoenen soldaten die hun leven verloren in de Vlaamse velden van WO I. Het mooie samenspel tussen gitaar en de stem van Filip zorgen ervoor dat deze track een echt luisternummer is, bovendien erg actueel ook. Salve Matter, uit hun recentste album uit 2017 (The Art Of Resillience) opent mysterieus en een beetje griezelig, om dan via drumsgewijs de spanning op te bouwen. Maar eens Filip zijn vocalen loslaat is de spanning verdwenen. Gelukkig bouwt het nummer terug op naarmate de minuten verstrijken. De heerlijke solo’s van Geert doen ons terugdenken aan vervlogen tijden. Naar het einde toe krijgen we terug dat enge klinkende kinderkoortje.

Beyond The Labyrinth is met zijn geboortejaar 1996 één van de Belgische bands die al het langst meedraait in de rockwereld. De classic rock, die we ook kennen van Deep Purple, Uriah Heep, Rainbow,… zorgen ervoor dat deze muziek aardig binnenkomt en dus vlot verteerbaar is. Na dit voorproefje met herwerkte versies van oudere nummers is het de hoogste tijd om eens werk te maken van misschien een nieuw album want dit smaakt duidelijk naar meer.

1. Brand New start
  2. Shine
  3. In Flanders Field