Review Black Mirrors - Funky Queen

9

Artiest: Black Mirrors

Album: Funky Queen

Genre: Garagerock/Stoner/Bluesrock

Black Mirrors tekende een wereldwijde deal met Napalm Records en op 3 maart releasen ze de nieuwe EP 'Funky Queen'. Wie de band niet moest kennen, Black Mirrors is de Brusselse rockband rond de charismatische en opvallende frontdame Marcella Di Troia. In oktober, op Desertfest in Trix, wist de band te overtuigen met een aanstekelijke set. We zagen een band die door een meesterlijke kruisbestuiving van instrumentale huzarenstukken en de adembenemende uitstraling - zowel vocaal als wat integrerende danspassen betreft - van Marcella grenzen verlegd binnen blues tot garagerock zoals ze worden omschreven. Een EP is doorgaans het perfecte visitekaartje naar een ruim publiek toe waaruit blijkt welk vlees je in de kuip hebt. Nu, Funky Queen bestaat uit vier totaal verschillende songs, die bovendien de  verschillende aspecten van wat de band te bieden heeft uitvoerig uit de doeken doen.

Funky Queen begint met een bedwelmende intro waarna de stem van Marcella je nog dieper in een roes doet belanden. Daarbovenop zijn er de instrumentalisten die op eenzame hoogte hun instrumenten bespelen. De gitaarsolo's verdoven ons voortdurend, terwijl de drumsalvo's je in een diepe roes doen belanden. Gerugsteund door die bijzondere stem van Marcella, zijn we vertrokken voor een psychedelische trip doorheen een pallet vol uiteenlopende kleuren.

Pure rock-'n-roll? Ja dat krijgen we met Kick Out the Jam. Marcella wordt in sommige pers vergeleken met Janis Joplin en dat is een compliment. Dit is ook compleet waar. Vooral bij de hoge noten bij deze song zien we de geest van Janis naar boven komen. Wederom gerugsteund door lekker loos gaande riffs en knetterende drums. De lat wordt heel hoog gelegd. Twee songs verder en al twee heel  aangename verrassingen, tot onverwachte wendingen.

The Mess blijft verder borduren op eerder ingenomen wegen. Oorverdovend zonder de trommelvliezen echt te doen barsten maar wel net hard genoeg om het te voelen tot het diepste van je genen. Dit is meer dan grensverleggende garage- tot bluesrock, met een knipoog naar verschillende andere psychedelische muziekstijlen die we voorgeschoteld krijgen. Ook nu weer is het die hemelse kruisbestuiving tussen magische instrumenten en die heel bijzondere stem van Marcella die ons telkens over de streep weten te trekken.

We hadden het over vergelijkingen met Janis Joplin. Op Canard Vengeur Maque klinkt Marcella even hees en doorleeft als deze van Janis. Het lijkt er inderdaad op dat Janis Joplin uit de doden is opgestaan en herrezen in de stem en uitstraling van deze jongedame. Gerugsteund door weer die duivelse riffs brengt deze laatste song ons uiteindelijk in een complete roes. Ver verwijderd van de wereld rondom ons, voelen we een weldadig gevoel over ons neerdalen.

We kunnen dan ook besluiten: Funky Queen van Black Mirrors bevat vier aanstekelijke, maar vooral grensverleggende blues tot garagerock songs met een psychedelische ondertoon, waarbij de muzikanten hun muziek zodanig brengen, dat je als luisteraar in een heel diepe roes belandt. Gerugsteund door een zangeres die de reïncarnatie lijkt te zijn van niemand minder dan Janis Joplin, zowel wat stem en uitstraling bij elk van de vier songs betreft. Perfectie bestaat eigenlijk niet maar deze wordt op deze EP zowel instrumentaal als vocaal dicht benaderd. Bovendien zitten binnen elk van hen andere verrassende wendingen, het is dus niet zo dat deze songs alle vier dezelfde gang uitgaan. Wat ons dan weer doet uit zien naar een toekomst die er heel rooskleurig uitziet. Of eerder een pallet van uiteenlopende geuren en kleuren.

1. Funky Queen
  2. Kick out the jam
  3. The Mess