Review Black Veil Brides - Vale

6
Uw beoordeling: 6

Artiest: Black Veil Brides

Album: Vale

Genre: Glam Rock

Label: Republic Records

Black Veil Brides wordt als eens smadelijk omschreven als de Backstreet Boys van de heavy-metal. Mede omdat hun imago meer zegt dan hun muziek. Met hun zwarte make-up, spannende broeken en opgestoken lange haren doen ze vaak terugdenken aan bands uit de 80's zoals Kiss en Mötley Crue, beide toch ook bands waar het imago een duidelijke plaats had. De band heeft buiten line-up wissels ook wel stijlwissels ondergaan. Metalcore, gothic rock, emo-rock, glamrock, al deze genres vind je wel terug binnen de catalogus van Black Veil Brides die inmiddels al 5 full-albums bevat. Het vijfde album is het onlangs verschenen 'Vale' dat hier onder de loep wordt genomen.

Starten doet het album met intro Incipiens Ad Finem dat naadloos overgaat in het eigenlijke eerste nummer The Last One. Deze catchy rocksong zal de Black Veil Brides fanbase wel kunnen bekoren maar voor de neutrale metalhead is dit toch wat te platjes. Ondanks de vette gitaarriffs blijven we hier toch een beetje op onze honger zitten. Sing-alongs werken wel degelijk op live optredens en ongetwijfeld zal deze Wake Up luidkeels weerklinken in zalen en op festivals. Maar dan is alles meteen ook alweer gezegd.

Wie enkele jaren deze band links heeft laten liggen en denkt dat ze nog steeds metalcore brengen komt behoorlijk bedrogen uit met poppy songs als deze semi-ballad When They Call My Name. Bands maken nu eenmaal een evolutie door en hebben er vaak een gegronde reden voor maar deze zal ongetwijfeld zijn voor- en tegenstanders hebben. Aan Jinxx en Jake Pitts zal het alvast niet liggen want hun gitaarspel is nog steeds strak maar mist vaak het verwachte en gehoopte vervolg. Zoals bij The Outsider, toch een titel die vraagt om eens uit te pakken en te laten horen waarom je een buitenbeentje bent. Het is allemaal te radiovriendelijk gemaakt, alles voor de verkoopscijfers zeg maar en dat is spijtig zeker als je bedenkt wat een talent deze band heeft. Met het ruim 8 minuten durende Dead Man Walking was er even de hoop dat de band nog eens ging uitpakken maar het is een 8 minuten durende teleurstelling geworden. Toch zeker uit het metal oogpunt bekeken, spijtig dat er zoveel hardere bands toch de commerciëlere weg in lijken te slaan. Financieel is dat natuurlijk wel te begrijpen want je moet er natuurlijk van kunnen leven en in het huidige milieu wordt dit steeds moeilijker.

Voor de fans van de laatste jaren zal dit album waarschijnlijk wel als muziek in de oren klinken want de poppy en emo sound heeft zeker zijn aanhang. Our Destiny is opnieuw zo een song met een catchy toon en refrein dat luidkeels zal weerklinken uit de kelen van de gillende fans. We zeggen gillen want het valt op dat het toch vooral vrouwelijke fans zijn die rondlopen in de merchandise van Black Veil Brides. Een duidelijk door de 80's geïnspireerde ballade klinkt dan door de speakers. The King Of Pain is zeker geen slechte song maar het ontbreekt net aan dat tikkeltje extra waardoor je zegt, waauw! En willen we dat niet allemaal als we naar een bepaald nummer luisteren?

De eerste maal dat er een glimlach tevoorschijn komt bij het beluisteren van dit album is bij het strakke My Vow dat wel een klein “waauwtje” verdient. Zoals de titel al doet vermoeden krijgen we bij Ballad Of The Lonely Hearts terug een ballade om onze oren gesmeten waar de aanstekers en smartphones wel in de lucht zullen gaan. Nog eens even genieten van wat vette gitaarriffs op Throw The First Stone maar helaas wordt dit niet doorgetrokken doorheen de verdere track. Titeltrack Vale heeft de eer dit album af te sluiten waar ik het warm noch koud van krijg. Een kans gemist?

1. Incipiens Ad Finem
  2. The Last One
  3. Wake Up