Review Bleed From Within - Fracture

9

Artiest: Bleed From Within

Album: Fracture

Genre: Metalcore

Label: Century Media Records

"Breaks die in je gezicht ontploffen met de heftigheid van een zichzelf respecterende H-bom en baslijnen die je ingewanden vakkundig uit elkaar rafelen."

Eind november vorig jaar, toen we nog allemaal coronavrij waren en een lock down iets uit een scenario van een zesdehandse rampenfilm leek, dropten die van Bleed From Within een nieuwe track en video online, The End of All We Know, getiteld. Na het beluisteren daarvan lagen toch even uitgeteld in de touwen moet ik bekennen. Als dit een representatief staal zou blijken te zijn van het nieuwe album Fracture, dan zouden we nog voor aangename verrassingen komen te staan.

En nu, een half jaar en een wereldwijde pandemie later, is het dan zover. Hooggespannen verwachtingen hebben kan soms gevaarlijk zijn vermits het de kans op ontgoocheling evenredig vergroot. Laat mij u maar al meteen geruststellen, van ontgoocheling is in het geval van Fracture absoluut geen sprake, wel in tegendeel. Dit is één van de beste albums die wij dit jaar al gehoord hebben.

De Schotten van Bleed From Within komen nochtans uit een moeilijke periode gekropen. Jarenlang leken ze de band van net-niet te zullen blijven. Hun albums kregen over het algemeen positieve kritieken en ze konden regelmatig op tournee met gerenommeerde bands als Testament, Megadeth en Lamb of God. Een doorbraak naar een breder publiek bleef echter uit en de band kreeg meer en meer kritiek te slikken. In 2017 kwam gitarist Steven Jones bij de band en het album Era (2018) was alvast een stap in de goede richting. Er werd gekozen voor een andere manier van werken, waarbij de songs niet enkel maar door twee bandleden werden geschreven maar door de hele band als een collectief. Die benadering werd op Fracture nog verder uitgediept en dat kwam het resultaat enkel maar ten goede. Op die manier kwamen ze er bijvoorbeeld achter dat Jones ook een aardige noot kan zingen en zijn cleane vocals mooi kan combineren met het krachtige geschreeuw van frontman Scott Kennedy.

Laten we de sound van BFW gewoon op Modern Metal houden. Op het eerste gehoor neigt het naar metalcore en soms door Kennedy’s heftigheid zelfs naar deathcore maar er zitten evengoed meer melodieuze elementen in. Maar bovenal is het heftig! Enorm heftig! Vanaf de openingsnoten van The End of All We Know, tot de laatse van A Depth That No One Dares blijft het gaspedaal ingedrukt tot op het metaal. Tien juweeltjes van nummers. Bestaande uit breaks die in je gezicht ontploffen met de heftigheid van een zichzelf respecterende H-Bom en baslijnen die je ingewanden vakkundig uit elkaar te rafelen. Het gitaarduo Jones en Gowans zijn een zaligheid om naar te luisteren en Ali Richardson is als een menselijke drumcomputer maar dan pakken beter. Waar Kennedy zich vroeger in zijn lyrics nogal eens boos durfde te maken over mistoestanden allerhande in de wereld zijn de teksten nu meer op zichzelf gericht. Vrolijker werden ze echter niet maar het is wel meegenieten (klinkt pervers, ik weet het) van andermans miserie zo.

Ze voelen zich ook niet te beroerd om af en toe eens hulp te vragen aan bevriende muzikanten. Zo komt Matt Heafey van Trivium een gitaarstukje toevoegen aan Night Crossing (waarvoor ook een hilarische quarantainevideo werd gemaakt) wat het nummer meteen een hele andere dimensie meegeeft.

De definitieve verovering van de wereld moet voorlopig noodgedwongen even worden uitgesteld. Maar het Coronavirus weze bij deze gewaarschuwd. De pandemie van Bleed From Within laat zich door niets of niemand tegenhouden.

1. The End of All We Know
  2. Pathfinder
  3. Into Nothing