Review Blind Guardian Twilight Orchestra - Legacy of The Dark Lands

8

Artiest: Blind Guardian Twilight Orchestra

Album: Legacy of The Dark Lands

Genre: Classical

Label: Nuclear Blast

Een episch klassiek werkstuk door 2 leden van Blind Guardian!

Het pad van een reviewer loopt niet altijd over rozen. Of wat moet je denken van een album van een metalband, dat eigenlijk helemaal niks te maken heeft met metal. Eigenlijk gaat het zelfs helemaal niet om Blind Guardian maar wel de Blind Guardian Twilight Orchestra, een heus klassiek orkest. Het idee achter en de uitvoering van Legacy Of The Dark Lands begon intussen 23 jaar geleden, wellicht een wereldrecord maar dat dient geverifieerd te worden. De enige link met Blind Guardian zijn zanger Hansi Kürsh en gitarist André Olbrich, die hier enkel instaat voor de songwriting en productie.

Het concept van het album is gebaseerd op de fantasy bestseller ‘The Dark Lands’ van Markus Heitz. Blind Guardian heeft in het verleden wel vaker zijn inspiratie gezocht in fantasy (zoals The Lord Of The Rings) en science fiction. We denken hierbij aan albums zoals Nightfall in Middle-Earth of A Night At The Opera. Maar tot daar de vergelijking, want op dit album zijn er geen drums en geen gitaren. De muziek sluit derhalve meer aan bij klassieke muziek, opera en musicals. Uiteraard is het symfonisch karakter wel aanwezig en in die zin kan je soms parallellen trekken met de muziek van de groep. Het album vangt aan met een bombastische ouverture, waarin de orkestrale arrangementen en de dreigende koorgezangen alvast de toon zetten. Daarna komt het eerste van 12 gesproken intermezzo’s, die het verhaal beschrijven met stemmen zoals op Nightfall en ook wel eens doen denken aan War Of The Worlds. Op zich is dat de eerste keer wel leuk, maar na meerdere beluisteringen heb je toch de neiging om die passages telkens over te slaan. Kürsch legt heel veel variatie in zijn stem en zorgt bijwijlen voor pakkende momenten. De muziek klinkt uiteraard heel symfonisch tot bombastisch en de aanwezigheid van het koor is daar niet vreemd aan. Soms gaat het ook over in eerder luchtige klassieke muziek à la Prokofiev of middeleeuwse muziek met bijhorende gezangen (castraatzanger).

Het tweede deel van het album is vaak wat complexer en doet mede door de typische vocalen wel eens denken aan Devin Townsend. In ieder geval was dit een ontzettend ambitieus project, waarin veel tijd, energie en geld is gestoken. Het is maar de vraag wie deze muziek gaat omarmen, de echte metal-fan zal dit misschien laten links liggen. En of dit een weg zal vinden bij liefhebbers van klassieke muziek valt ook te betwijfelen. Het zou jammer zijn voor de jongens van Blind Guardian, wiens jongensdroom hiermee wellicht is uitgekomen. Maar commercieel succes is wellicht niet prioritair.

1. 1618 Ouverture
  2. The Gathering
  3. War Feeds War