Review Bloodbound - Rise Of The Dragon Empire

6.5
Uw beoordeling: 6.5

Artiest: Bloodbound

Album: Rise Of The Dragon Empire

Genre: Power Metal

Label: AFM Records

Rise of the Dragon Empire is het achtste studioalbum ondertussen alweer van de Zweedse formatie Bloodbound. Een band die met hun debuutalbum Nosferatu uit 2005 een ware klassieker op hun naam hebben staan in het vrij onontgonnen gebied dat (fantasy) power metal op dat moment nog was. Dat geluid wist de band nadien nog wel een paar keer te evenaren maar nooit meer te overtreffen en ook zij konden dit volledig in z’n eigen clichés verdrinkende genre geen nieuwe richting geven.

Het huidige Bloodbound klinkt muzikaal als een kopie van hun bekende landgenoten, Sabaton, en op tekstueel vlak wordt er stevige inspiratie geput uit de verhalen van Tolkien (Lord of the Rings) en George RR Martin’s A Song of Ice and Fire (bij de gemiddelde TV freak beter bekend als Game of Thrones). Nu hebben wij hier niets tegen een goede portie power metal op tijd en stond zelf ben ik een grote fantasy fanaat die elke GOT aflevering uitvoerig analyseert en regelmatig een LOTR marathon houd maar op het muzikale vlak hebben wij toch graag bands die de grenzen van het genre aftasten of zelfs verleggen en de clichés bewust links laten liggen (rechts mag ook).

Bloodbound, grossiert echter in de clichés met giet-onze-hoorns-nog-eens-vol meezingrefreinen, bas en drums van je hop-hop-hop in de power metal galop en uit de synthesizer getoverde bazuin- en doedelzakklanken die middeleeuws aandoende riedeltjes spelen. Enkele weken geleden konden wij in de Biebob nog vaststellen dat de band live als een huis staat, mede dankzij de tomeloze energie van bassist Anders Broman en de machtige drumstijl van Daniel Sjögre, en dat zanger Patrick J Selleby een indrukwekkende stemtechniek heeft. Op plaat, zonder die visuele ondersteuning, kan het helaas een pak minder overtuigen.

Het begint eigenlijk nog goed met het titelnummer. Geen ellenlange intro in mystieke sferen, neen, gewoon, boem de deur intrappen met de main riff en de hele band onmiddellijk volledig op het appel. Een heel catchy nummer dat nog niet meteen zwelgt in de meezingmelodieën. Nadien glijdt de inspiratie jammer genoeg de dieperik in met het nummer Blackwater Bay als absoluut en bijzonder tenenkrullend dieptepunt. Op diverse songs zijn de gelijkenissen met het reeds genoemde Sabaton zijn vaak pijnlijk om aan te horen.

Bloodbound moet mijns inziens dringend terug op zoek naar een eigen identiteit. Zij bevorderen het imagoprobleem waar het power metalgenre in het algemeen mee worstelt niet, integendeel.

1. Rise of the Dragon Empire
  2. Slayer of Kings