Review Deep Purple - Turning To Crime

7.5

Artiest: Deep Purple

Album: Turning To Crime

Genre: Classic Rock

Label: earMusic

"Het legendarische Deep Purple eert zijn roots met covers!"

Deep Purple hoeft zichzelf al lang niet meer te bewijzen. Ze hebben in de loop der jaren wel belangrijke personeelswissels ondergaan en niet alle fans waren hier gelukkig mee. De huidige samenstelling met Gillan, Paice, Glover, Morse en Airey gaat intussen ook al 20 jaar mee en hun laatste album Whoosh! was zeker een meevaller. Blijkbaar hadden de heren nog tijd over in deze vreemde periode en brachten ze slechts 1 jaar na het vorige hun 22e album uit. Maar deze keer wilden de heren terugkeren naar hun roots, die zich grotendeels in de jaren 60 afspeelden. Het resultaat is een eigenzinnige selectie van enkel covers, waarbij ik toch een dubbel gevoel heb. Ze slagen er zeker in om elke song een Purple-sfeer mee te geven. Daar zorgen de typische gitaarklanken van Morse, de partijen op Hammond en piano van Airey en het indrukwekkende drumspel van Paice voor. Gillan is nog steeds goed bij stem, ook al is zijn bereik wat kleiner dan voorheen.

Er wordt afgetrapt met een nummer van het iets minder bekende psychedelische Love, waarin de solo’s op gitaar en keyboards onmiddellijk de boventoon voeren. Doorheen de vele songs worden ook blazers toegevoegd, niet evident in de sound van Purple. Na wat rhythm and blues met een knipoog naar Smoke On The Water komt de beste cover, met name Oh Well van Fleetwood Mac. De heren maken van deze bluesrock hun eigen ding en doen het origineel alle eer aan. Nadien komen enkele songs met heel wat country, garage rock, honky tonk piano tot zelfs heuse big band. Het is duidelijk dat de heren zich kostelijk hebben geamuseerd, ook al zijn de opnames op afstand gebeurd. Ook White Room heeft een leuke make-over gekregen. Eindigen doen ze met een heuse rockmedley, waarbij vooral Dazed and Confused opvalt. Mark VIII bewijst hier nog maar eens hoe goed ze op elkaar zijn ingespeeld en het blijven natuurlijk uitstekende muzikanten. Maar bij sommige nummers zullen de fans wel de wenkbrauwen fronsen. Het idee van de covers vind ik persoonlijk best ok, maar de keuze van de songs vind ik niet altijd geslaagd. De hoes van Turning To Crime toont de heren als misdadigers, maar zo erg is het niet. Het is Deep Purple en dat kan je horen!

1. 7 and 7 Is (Love)
  2. Rockin’ Pneumonia and the Boogie Woogie Flu (Huey «Piano» Smith)
  3. Oh Well (Fleetwood Mac)