Review Demons & Wizards - III

8.5

Artiest: Demons & Wizards

Album: III

Genre: Heavy Metal

Label: Century Media Records

"When Metal meets Fantasy, when the US meet Germany, when the Demons meet the Wizards, there's something special happening"

Als Demon Jon Schaffer en Wizard Hansi Kürsch hun talenten samenvoegen, ontstaat er een soort magie. Die magie was er ooit op het titelloze debuut uit 1999 en daarna opnieuw op ‘Touched By The Crimson King’ uit 2005. Vijftien jaar stond de activiteit van het duo ‘on hold’ door andere tijdrovende bezigheden. Jon concentreerde zich op Iced Earth en zijn Purgatory en Hansi had zijn handen vol met zijn Blind Guardian en het afgeleide Twilight Orchestra. Maar na de heruitgave van de eerste twee albums en een tournee die de meeste zomerfestivals aandeed, zijn ze weer terug samen voor ‘III’. En opnieuw is de combinatie van de hardere muziek van Jon en de fantasy wereld van meesterverteller Hansi een voltreffer.

Diabolic begint en eindigt met een Pink Floyd gevoel, gecreëerd door een bariton gitaar, wat koortjes en keyboards in de stijl van Shine On Your Crazy Diamond. Zowel tekstueel als muzikaal is dit een vervolg op Heaven Denies van de debuutplaat. Wolves In Winter creëert met de ritmesectie een soort ‘indian dance’. Tijdens de koepletten overheerst de gitaar en in de refrein mag de zang domineren, maar steeds op hetzelfde ritme. Invincible is dan weer zeer melodieus met prachtig gitaarwerk. Final Warning geeft door de vele tempowisselingen een progressieve indruk met een drive die doet denken aan Wish I Had An Angel van Nightwish. Midas Disease is gebaseerd op de riffs en de ritmische bekwaamheid van Malcolm Young en is ook opgedragen aan hem. Diversiteit alom, maar geen enkel nummer voelt vreemd aan. Allemaal lijfliederen voor dit duo dat elkaar wat regelmatiger zou mogen treffen. Ze spelen al hun hele leven metal, maar als ze plots atmosferische muziek maken en Hansi voegt die prachtige zanglijnen toe, dan krijg je dat specifieke ‘spooky’ dondere geluid dat deze groep speciaal maakt. Het blijft een mix van Iced Earth en Blind Guardian maar met een eigen Demons & Wizards afwerking. Elf nummers die de aandacht van iedere metalfan verdienen.

1. Diabolic
  2. Invincible
  3. Wolves In Winter