Review Deserted Fear – Dead Shores Rising

8

Artiest: Deserted Fear

Album: Dead Shores Rising

Genre: Death Metal

Label:Century Media Records

De Duitse deathmetalband Deserted Fear ontstonden in 2007. Hun twee eerste platen My Empire (2012) en Kingdom of Worms (2014) werden uitgebracht via het Duitse label FDA Rekotz. Dat ging niet ongemerkt voorbij, want gaandeweg bouwden Deserted Fear een sterke reputatie uit binnen het deathmetal gebeuren. Dit is ook het label Century Media Records niet ontgaan. Op 27 januari 2017, tien jaar na hun ontstaan, bracht de band een gloednieuwe plaat op de markt. Dead Shores Rising laat een band horen die ondanks de jarenlange ervaring, nog steeds bereid is te groeien. Het siert hen! Deserted Fear is klaar om de wereld te veroveren. Met deze derde plaat zal dat zeker en vast lukken.

Na een korte intro, legt de band de lat prompt enorm hoog. Er wordt dan ook niets aan het toeval over gelaten. Snoeiharde riffs, knetterende drumsalvo's en een vocale aankleding die koude rillingen over onze rug doet lopen. Meer hebben we niet nodig om overtuigd te zijn van Deserted Fear hun kunnen. Ook al voegen ze niets meer of minder toe aan het genre, vernieuwend klinkt het allemaal niet echt. Songs als The Fall of Leaden Skies, The Edge of Insanity tot Corrosion of Souls snijden als een vlijmscherp mes door merg en been.

Het is dus niet zozeer het feit dat er nieuwe wegen worden ingeslagen. Maar dat deze Duitse band lekker 'old school' deathmetal brengen, zonder meer of minder aan toe te voegen. Wat niet wil zeggen dat ze gedateerd klinken, integendeel. Goede deathmetal moet ons, en dat is voor iedereen persoonlijk wel anders, een krop in de keel bezorgen. Maar ook ons doen baden in het angstzweet. Nu, aan die voorwaarden wordt vanaf begin tot einde zeker voldaan. Dead Shores Rising zit boordevol vervaarlijke riffs en drumsalvo's die klinken als mokerslagen. Maar het is de griezelige stem van frontman Manuel Glatter die ons de ultieme doodsteek toedient. Echter is dat niet één keer, maar gedurende de volledige plaat het geval.

Er steekt dus geen song boven de andere uit, het totaalpakket bezorgt ons de ene na de andere adrenalinestoot. Dead Shores Rising zit bovendien boordevol variaties, waardoor de aandacht nooit verslapt. Na een melodieuze, knappe instrumentale Interlude - een moment waarop de luisteraar even tot rust kan komen - knallen Towards Humanity, The Carnage tot Till the Last Drop je hersenpan tot gruzelementen en doen trommelvliezen barsten. Maar voelt het aan dat je ziel zal branden in de hel, telkens opnieuw. Dit trio brengen dus vooral een potje deathmetal van eenzaam hoog niveau, waardoor ze niet moeten onderdoen voor menig beroemde band binnen deze muziekstijl. Naast de elf songs op deze plaat, zijn er bovendien twee heel indrukwekkende bonus tracks. A Morbid Vision zetten eerder ingenomen stellingen nog wat beter in de verf. The Path of Sorrow, met medewerking van Tomas Lindberg (At The Gates), kan gezien worden als de ultieme kers op de taart. De “special Edition digipack”-uitgave is om die reden dan ook een extra aanrader. Maar vooral is  Dead Shores Rising een 'must have' pareltje voor iedere liefhebber van het deathmetal-genre, in de brede zin van het woord. Dat is onze eindconclusie.

1. Intro
  2. The Fall of Leaden Skies
  3. The Edge of Insanity