Review DevilDriver - Dealing With Demons Vol.II

8.5

Artiest: DevilDriver

Album: Dealing With Demons Vol.II

Genre: Groove Metal

Label: Napalm Records

"Anger, Frustration, Despair and Disbelief"

De iconische groove metal koningen DevilDriver gaan al twintig jaar mee met tien albums onder hun arm. Waaronder de klassiekers “The Fury Of Our Maker’s Hand” en “Pray For Villains”. Deze heren slaagden keer op keer op elk festival voor de meest legendarische circle pits. Tijdens de coronaperiode in 2020 heeft DevilDriver niet stil gezeten, integendeel. Ze brachten hun eerste volume uit van Dealing With Demons. Nu keren ze terug met volume 2 dat harder, ruwer en meedogenlozer is dan zijn voorganger. Dit is het tiende album maar de band is vastberadener dan ooit en nemen duidelijk geen stap terug maar, drukken het gaspedaal nog verder in! Het album is terug geproduceerd en gemixt door Steve Evetts met af en toe de nodige hulp van Mike Spreitzer. Dez Fafara gooit het duisterste van zichzelf in dit album en dat hoor je!

De openingstrack I Have No Pity zet onmiddelijk de toon met de furieuze Dez Fafara die de longen uit zen lijf schreeuwt onder begeleiding met strakke melodische riffs met een gigantisch headbang gehalte. Tegen het einde krijgen we een memorabele solo dat vervolgens omslaat in genadeloze storm van riffs en beklemmende drums en Dez die de woorden roept “I Have No Pity”.

De eerste noten van Mantra zijn onverbiddelijk hard en komen de drums meer op de voorgrond. Deze track gaat voor de nodige moshpits zorgen, jullie zijn alvast gewaarschuwd! Bij Nothing Last Forever krijg je het gevoel dat we even op adem kunnen komen, maar daar dacht DevilDriver anders over. De primale vocals van Dez onder begeleiding van instrumentele chaos die verheven is in melodie. De nodige breaks maken deze track nog bruter! Wat ook opvalt is dat de kwaliteit van de mixing en producing van ongekende waarde is hierdoor, klinkt DevilDriver woester dan ooit!

De track Summoning is groove metal op zijn best. DevilDriver laat je denken dat ze vertragen maar beuken vervolgens je gehoorkanaal aan diggelen. Through The Depths was de eerste single die ze als helhonden op ons hebben losgelaten. De nodige blast beats en agressieve riffs laten je innerlijke demonen los in deze song. Waarbij Bloodbath genadeloos verder inhakt met oorverdovende blast beats en melodische riffs die bij menig fan het hoofd dol zal maken. Dez is ook een persoon die er in slaagt zijn emoties vocaal te uiten op een manier waar je nekharen van overeind komen te staan.

If Blood Is Life is toch de meest emotionele song  en geeft de harde realiteit weer van het leven, dat de tijd tikt en het leven zo voorbij is. DevilDriver geeft dit weer in hun visie met Dez die je trommelvliezen laat trillen en tekstueel een traantje doet wegpinken ondersteund met allesvernietigende drums en, de nodige riffs die barsten van de melodie. Als afsluiter is This Relationship, Broken de kers op de taart. Deze track is ongenadig, vol woede en frustratie en bevat de beste solo van het album. DevilDriver eindigt met een knal van jewelste met één van de hardste breakdowns die ze tot hiertoe hebben gemaakt.

DevilDriver brengt met hun conclusie van Dealing With Demons Vol. II een monster van een album dat volgeladen zit met tracks vol woede, frustratie,wanhoop en ongeloof. Devildriver slaagt er ook in om na twintig jaar een album uit te brengen dat geen slap afkooksel is van vorige platen waar weinig bands in slagen. Steve Evetts laat dit album volledig to zijn recht komen waardoor DevilDriver steeds de grens weet te verleggen.

1. I Have No Pity
  2. Mantra
  3. Nothing Lasts For Ever