Review Dream Theater - Distance over Time

7.5

Artiest: Dream Theater

Album: Distance over Time

Genre: Progressive Metal

Label: InsideOut Music

Het oude Dream Theater is terug! Na een stapje naar de melancholie in het vorige conceptalbum The Astonishing, zijn James LaBrie (zang), John Petrucci (gitaar), John Myung (bas), Jordan Rudess (Keyboards en hammondorgel) en Mike Mangini terug met een veel harder album. Er mag weer eens geheadbangd worden tijdens een luistersessie. De vijf leden van de band sloten zich een viertal maanden op in een schuur en zette alle ego's even opzij. Dit album is het resultaat van die samenwerking, waarin iedereen zijn stempel mocht drukken.

De grootste stempel komt echter van gitarist Petrucci, die grootse solo's neerzet, zoals in Barstool Warrior. Hij kan ook zeker ingetogen spelen, kijk maar naar de ballade Out of Reach, maar kan zijn zevensnarige progressieve demon ook losketenen in nummers als S2N. Het album komt vaak terug naar de roots van de band, naar een metal waar Rush nooit veraf lijkt. Het is niet altijd even spannend, maar er zijn zeker uitstapjes genoeg om de grootste Dream Theater fan te doen kirren van plezier. Hierdoor is deze worp ook erg toegankelijk voor het grotere publiek. Kort ook. Het langste nummer klokt binnen op 8 minuten 25 seconden, wat nog erg goed te doen is.

De ambetenaar in LaBrie heeft zich ook erg gemoeid in dit album, maar heeft zich soms toch wat moeten intomen, zeker als hij de hoogte in gaat. Dan voelt het album soms iets te overproduced aan, wat ervoor zorgt dat je zijn stem na enkele nummers al een beetje beu wordt. Gelukkig zijn er de virtuoze uitstapjes op het orgeltje van Jordan Rudess, die vooral in het voorgenoemde Barstool Warrior naar de voorgrond treedt. Omdat de productie van het album (soms te) tip top in orde is, horen we eindelijk hoe een goede bassist John Myung eigenlijk is. Zijn samenspel met Mangini krijgen eindelijk de ereplaats op een Dream Theater-album die het verdient.

Het is zeer niet het beste album van Dream Theater, maar is zeker een mooie introductie voor nieuwe fans, en ook de oudere zullen dit album met veel plezier op de platenspeler leggen. Dream Theater speelt op 25 juni 2019 in het Capitole in Gent.

1. Untethered Angel
  2. Paralyzed
  3. Fall into the Light