Review Earthless - From The West (Live)

9.5
Uw beoordeling: 9.5

Artiest: Earthless

Album: From the West (live)

Genre: Hard Rock

Label: Nuclear Blast

Toen ik deze band voor de eerste keer zag op Desertfest in Berlijn, werd ik meteen omver geblazen. Deze band speelt fantastische hardrock, doorspekt met wat stoner. Ze hebben ook de reputatie om eerder een jam-band te zijn. Dit was enorm duidelijk in hun optreden in Berlijn. Maar ook op dit live-album, dat in maart 2018 werd opgenomen in the Great American Music Hall in San Fransisco.

Al bij het beluisteren van het eerste nummer, het instrumentale Black Heaven, weet je dat dit album erg speciaal is. In tien minuten horen we een zalige gitaarsolo, strakke drums en een groovy baslijn. Het perfecte begin voor een ware sensatie. Ook als zanger/gitarist Isaiah Mitchell de micro neemt op Electric Frame en Gifted by the Wind, merk je steeds dat de gitaar het belangrijkste is, met de wah wah pedaal als hoofdrolspeler. Toch past zijn stem perfect bij de muziek. De opname is ook loepzuiver, dus je kan perfect verstaan wat hij zingt en speelt. Ook andere bandleden, Mike Egington (bass) en Mario Rubalcaba (drums) zijn perfect te horen en bespelen hun instrumenten alsof ze nog nooit iets anders gedaan hebben.

Dan komt het hoogtepunt van het album. Uluru Rock is een instrumental dat afklokt op 19 minuten en 26 seconden en transporteert de luisteraar naar een wereld waar stonerrock koning is. Je merkt nooit dat je op het einde van het nummer bijna twintig minuten weg was van de wereld. Het nummer is erg filmisch en vertelt bijna een verhaal, met een prachtige intro, maar ook beestachtige riffs en tempo-wisselingen. Als er maar één nummer is dat je van dit album moet onthouden, is het dit wel.

Na dit nummer merk je wel dat de vaart wat uit de set komt en wordt er zachtjes afgebouwd. Er passeert een cover van Communication Breakdown van Led Zeppelin, waar de titel van het album ook naar refereert. Het live-epos van Led Zeppelin, 'How The West was Won' is nooit veraf. Je kan dit live-album bijna als een echte sidekick beschouwen. Deze wordt voorgegaan door Volt Rush, een wel erg kort nummer (net geen twee minuten) dat erg Zeppelin aanvoelt.

Dit was ook allemaal ter voorbereiding van Violence of the Red Sea, een nummer dat aanvoelt als een gitaarsolo van 15 minuten. Je weet soms niet goed waar eerst te luisteren, zo goed bespeelt Mitchell zijn snaren. Afsluiten doet Earthless met Acid Crusher, een uiterst psychedelisch nummer dat best te beluisteren valt op een zwoele zomeravond, met de nodige narcotica.

Al bij al is dit een fantastisch live-album en ik raad je zeker aan deze groep te gaan bekijken als ze ons land nog eens aandoen!

1. Black Heaven
  2. Electric Frame