Review Egeria - As Night Falls

8

Artiest: Egeria

Album: As Night Falls

Genre: Symphonische Metal

Label: Eigen Beheer

"Egeria neemt je mee op een fantansievolle reis naar de donkerste diepten waar dromen en nachtmerries werkelijkheid worden"

Onze noordenburen hebben blijkbaar iets met symfonische metal die dan ook nog als boegbeeld een zangeres hebben. Denk maar aan Epica, Within Temptation, Delain,… om er maar een paar te noemen. Met het uit Arnhem afkomstige Egeria wordt deze lijst een stukje langer. Opgericht in 2013 door Nicole De Ruiter, ze brengen symfonische metal met prog/gothic en klassieke invloeden. In de beginjaren profileerden ze zich voornamelijk als een coverband. Na enkele jaren waagden ze zich aan eigen nummers die geïnspireerd werden door bands als Nightwish, Epica, Xandria en Kamelot. Wat resulteerde in 2017 in een eerste EP Requiem Draconis.

Anno 2019 was de tijd rijp voor, na een paar personeelwissels, een tweede EP in eigen beheer. As Night Falls. Dawn Breaks, het afsluitend nummer op As Night Falls werd er ook een videoclip gemaakt en eveneens als eerste single uitgebracht. Een track die met een zware baslijn als intro krijgt waarna de gitaren het overnemen en het de eerste indruk van een rocksong krijgt. Zodra Nicole haar stem eraan toevoegt krijgen we het vertrouwde melodieuze geluid te horen. Perfect voor de afsluiter van deze EP is de prachtige gitaarsolo, die het nummer toch wel zijn rockgehalte geeft dat het verdient.

Helemaal naar de andere kant van het plaatje is opener A Night at the Mansion. Deze track heeft alles wat we gewend zijn bij dit soort bands/muziek. Stevige gitaren, vergezeld van keyboards en een sopraan stem. Het doet ons ook een beetje aan opera denken door toevoeging van een achtergrondkoor. What Lies Beneath opent met een gitaarriedeltje die bijgestaan wordt door keyboards waarna het rustiger wordt. Tegen het einde toe wordt er nog eenmaal alle registers open getrokken.

The Rise Of The Fallen Queen is het langste nummer op As Night falls. Een typisch symfonische metal nummer met toevoeging van trompetten, violen en andere klassieke instrumenten. Ook wel het meest progressieve nummer en meteen dan ook het moeilijkste verteerbare track. Shattered Mirrors is een semiballade die naar het einde toe wat steviger uit de hoek komt en aanleg heeft van een oorwurm.

Na de nodige personeelswissels heeft Egeria nu een solide bezetting vast waarmee ze klaar zijn om in de voetsporen te treden van de gevestigde waarden zoals Epica. Symfonische metal heeft het voordeel dat het tamelijk tegen het bekende ligt en iedereen kan wel een aspect van deze muziek appreciëren.

1. A Night At The Mansion
  2. What lies Beneath
  3. The Rise Of The Fallen queen