Review Elyose - Reconnexion

7.5

Artiest: Elyose

Album: Reconnexion

Genre: Gothic/Industrial Metal

Label: Eigen beheer

Elyose is een Franse band gevormd door Ghislain Henry en Justine Daaé in 2009 en hebben drie albums uit, waarvan Reconnexion de laatste telg is, daterend van 27 september 2018. Mogelijks heb je hen al ergens als support act gezien van menig female fronted of symphonic metalband zoals Tarja, Therion, Stream Of Passion of Sirenia. Elyose past dan ook goed in dat genre, maar met een dosis electro eroverheen.

Opener Un Autre Été laat je wanen alsof je Alice in Wonderland bent. Een mysterieuze intro gaat over in dromerige industrial/electro metal. Psychosis krijgt een vocale bijdrage van Mark Jansen (Epica, MaYan) dat het nummer een ruiger kantje geeft. Het is een mooi contrast met de breekbare stem van Justine. Knap gitaarwerk in De Tout Là-Haut, om opnieuw over te gaan tot zware electro in Asymétrie en Folle Alliée.

Zo gaat het album verder, het ene moment ga je headbangen, het ander moment eerder dansen. Electro en Frans gaan vaak samen (wij als Belg zijn Vive La Fête gewend), dat is ook het geval bij Elyose met de teksten in de moedertaal gezongen. Naast de eerste twee nummers op het album springt ook Mes 100 Ciels er bovenuit. La Veuve Noire toont nog even aan dat de band gevarieerde muziek kan maken door de electro af te wisselen met gitaargeweld. Maar daar stopt het dan, andere nummers klinken meer van hetzelfde. Tot grote verrassing wordt het album akoestisch afgesloten. Contretemps is een prachtige ballade die de fluwelen stem van Justine nog het best van al in de verf zet. Een rustig einde om dit prima te pruimen album mee af te sluiten.

1. Un Autre Été
2. Psychosis (Feat. Mark Jansen)
3. De Tout Là-Haut