Review Enemy Of Reality - Arakhne

Nog geen stemmen

Artiest: Enemy Of Reality

Album: Arakhne

Genre: Symphonic metal

Label: FYB Records

Score: 85/100

Symfonische metal is een zeer populair genre geworden waar men niet aan kan ontsnappen. In 2013 werd in Griekenland Enemy Of Reality opgericht. Na amper een jaar werd het debuutalbum, 'Rejected Gods', al uitgebracht. Dit album werd hoog in het vaandel genomen door reviewers en critici waren ook overtuigd. De doortocht door Europa kon voor deze band beginnen, zo passeerden ze op MFVF XII, Dames Of Darkness, Artmania, Maximum Rock 2015, enz.

Het nieuwe album 'Arakhne' is gebaseerd op een figuur uit de oude Griekse mythologie. Voor het artwork werden ze bijgestaan door Tony Midi Artworks. Hij werkte in het verleden al samen met Papa Roach, Asking Alexandria en Parkway Drive. Op het album horen we ook Jeff Waters (Annihilator), Fabio Lione (Rhapsody Of Fire, Angra) en Chiara Malvestiti (Therion/Crysalys) terugkomen. De hamvraag was natuurlijk hoe de band terug kwam na het vertrek van toetseniste Marianthie Makropoulou.

Laten we het hebben over het concept van het album. 'Arakhne' is gebaseerd op creatie van de spin volgens de oude Griekse mythologie. In een klein stadje Ledia leefde een jong meisje genaamd Arakhne. Uiteindelijk kreeg ze het aan de stok met Athena, er was een ruzie over hun verschil in weefkunsten. Een donkere sfeer overheerst dan ook in deze nummers. Dit horen we al direct terug in de intro. Met Reflected komt het album pas echt op gang. Hier horen we Fabio Lione al op terugkomen. Wat opvalt is dat zangeres Iliana zeer hoog kan zingen en hier speelt Fabio zeer goed op in. Het resultaat is een prachtige ballade. Weakness Lies Within gaat verder op het vorige nummer en vooral de solo is indrukwekkend. Dit is zonder twijfel een van de sterkhouders dat we op het album terug zullen vinden.

Een verrassing is zonder twijfel Time Immemorial. De sinistere intro doet ons al denken aan een death metal nummer en wanneer de eerste lyrics voorbij komen wordt ons vermoeden bevestigd. Men experimenteert hier met een grunt en de prachtige operastem van Iliana. Iets dat door weinigen geapprecieerd zal worden zijn de dubstep elementen die we te horen krijgen. Als we de grunt zouden laten vallen en we verwijderen de dubstep stukjes dan is dit eigenlijk een zeer aardig nummer. Nouthetisis heeft een onwennig begin maar verandert al snel in een epische track. Er wordt hier vooral de nadruk gelegd op het opera element en de verhaallijn die men hier brengt is zeer belangrijk. Op instrumentaal gebied kunnen we dit vergelijken met een Nightwish nummer. Afraid No More en Showdown kunnen live op een spectaculaire wijze gebracht worden, denk hierbij aan lichtshows, wat vuurwerk… De minder positieve en verwarde gedachten die we net hadden worden allemaal teniet gedaan door wat we nu te horen krijgen. Wanneer we blij waren met hoe het album eruit zag krijgen we nog enkele kleppers van formaat voorgeschoteld. Taste Of Defeat, In Hiding, I Spare You en A Gift Of Curse zijn geweldige nummers. De tempowissels, brute riffs, prachtige solo’s en de achtergrondstemmen dragen allemaal bij tot een mooi totaalbeeld.

Moest je het album als symfonische metal liefhebber niet waarderen vanaf het begin dan heb ik nog een raad, luister sommige nummers (vooral de laatste vier nummers) nog een paar keer. Het kan voor sommigen even duren om gewend te raken aan de muziek maar het is zeker de moeite waard. Het enige echte minpunt dat ik over het album heb is het nummer Time Immemorial. Moest dit niet op het album staan dan lag de score van dit album nog een stuk hoger. Marianthie werd zeer goed vervangen door Leonidas. Hij zorgt ervoor dat de muziek melodischer klinkt en zorgt ook voor de sinistere sfeer. We kunnen enkel de dubstep elementen niet appreciëren. Met de release van dit album zullen er nog vele Europese shows volgen en als je het album doorgenomen hebt is dat zeker geen verrassing.

1. Martyr
  2. Reflected (Feat Fabio Lione)
  3. Weakness Lies Within