Review Evil Invaders - Feed Me Violence

Uw beoordeling: 9.5

Artiest: Evil Invaders

Album: Feed Me Violence

Genre: Thrash Metal

Label: Napalm Records

Twee jaar na Pulses Of Pleasure zijn ze er weer! Jong Belgisch thrash geweld Evil Invaders is weer klaar om trommelvliezen te doen scheuren en te laten zien wat ze in huis hebben.

Dat Mental Penitentiary een enorme knaller is vol pijlsnel drum- en soleerwerk wisten we reeds dankzij de adembenemende videoclip en zijn passage op Graspop Metal Meeting. Keihard, keisnel en keigoed! Hier dus niets nieuws. Ook nummer twee, As Life Slowly Fades, kennen we reeds van een videoclip en daarvoor zelfs van een passage op Graspop Metal Meeting. Een meeslepend nummer dat je trommelvliezen alle kanten opbokst.

Een drone-achtig geluid trekt Suspended Reanimations op gang, wat lijkt op een intro van een nummer is een losstaand lied dat de opvolger op gang mag trekken. Dit zijnde Broken Dreams in Isolation. Muzikaal gezien is dit een hoogstaand werk dat mooi opbouwt maar het gemiddelde aantal drumbeats per minuut wel lichtjes naar beneden haalt (wat trouwens absoluut geen kritiek is).

Feed Me Violence, het titelnummer, klinkt lekker agressief. Het vingervlug soleerwerk doorbreekt subtiel elk trommelvlies. Is het niet met zijn hoge tonen, dan is het wel met zijn snelheid. Wat we naast snelheid horen is ook hoeveel aandacht de mannen van Evil Invaders hebben voor melodie.

Oblivion, nummer zes al weer! Het begint zeer rustig en clean waarbij je spontaan denkt ‘Hoe gaat Joe hier klinken?’. Dat komen we echter niet te weten, want hallo snelheid en agressiviteit! Ook hier is er een prachtige opbouw waardoor je mee wordt gezogen in het nummer en niet ineens de metalen deur in je gezicht gegooid krijgt.

Shades of Solitude is 2 minuten en 30 seconden instrumentaal genieten, ja hoor, ook dat hebben ze voorzien! Om daarna met Anger Within een vliegende start te nemen. De eindspurt is duidelijk ingezet en ze besluiten er nog eens voor de volle 110% in te vliegen. Beginnen doen we onder leiding van een stevig staaltje baswerk en richting het einde worden we getrakteerd op 1 van de mooiste stukjes soleerwerk op de plaat.

Among The Depths Of Sanity is een afsluiter die de plaat alle eer aandoet en mooi samenvat. Gevarieerd, tempowisselingen, absoluut luistergenot! Met momenten klinkt het zelfs alsof de snaren nog moesten springen, en de drumstokken er nog doorheen moesten. Alles! Dat is wat ze ons geven om het album af te sluiten!

Een beest van een zanger, maniakale solo’s, een bassist die vlot kan volgen en heel goed weet wat hij doet en een drummer die niet op een drumstick meer of minder kijkt, dit lijkt het ideale recept te zijn voor Evil Invaders. Na 3 natte t-shirts en de vraag of mijn nek morgen nog te gebruiken valt durven we besluiten dat we hier met een monster van een album te maken hebben. Deze jonge band staat er, vol overtuiging met een plaat de menig metalhead zonder enige twijfel zal overtuigen (voor moesten ze dit met hun vorige albums nog niet gedaan hebben).

1. Mental Penitentiary
  2. As Life Slowly Fades
  3. Suspended Reanimation