Review Fabulae Dramatis - Solar Time's Fables

8.5

Artiest: Fabulae Dramatis

Album: Solar Time's Fables

Genre: Avant Garde

Label: /

Fabulae Dramatis, avant garde/progressieve metal van eigen bodem, staat klaar met hun tweede album! Solar Time’s Fables is de opvolger van Om. Hiermee hebben wij Belgen nogmaals een album om trots op te zijn!

Solar Time’s Fables opent stevig met Agni’s Dynasty (Fire I). Opmerkelijk is meteen hoeveel stijlen er in één nummer gebruikt kunnen worden, zonder de controle te verliezen. Dit maakt het nummer vrij complex en vereist meerdere luisterbeurten vooraleer je volledig snapt wat er allemaal gaande is. In Serious Wind streelt Fabulae Dramatis onze trommelvliezen met de warme klanken van de Solar Time’s Fables.

Nok Terracotta (Mud) is één van de kortere liedjes op de cd. Het roept een mysterieuze sfeer op, waardoor je nieuwsgierig wordt en meer te weten wil komen. Je krijgt het gevoel dat je door zeemerminnenzang in gevaarlijk water wordt geleid zonder dat je ook maar iets door hebt. Gelukkig betekent dit hier enkel dat je wordt aangegrepen door de muziek om te blijven luisteren. Geen stoere zeemansverhalen… Excuses! Gelukkig blijven de gevaarlijke wateren uit en belanden we in een ontwakend lentebos. Het kortste nummer neemt je mee op een korte, vrolijke boswandeling doorheen een kleurrijk spectrum van geluid.

Dat ze niet vies waren van een minder voor de hand liggend instrument binnen het genre metal wisten we reeds. Nu verwelkomen we ook accordeon op Solar Time’s Fables. Eindigend op een prachtig stuk gitaarwerk is Roble Para El Corazón (Wood) één van de nummers die het hardst blijven hangen. Eindigen doen we deze keer met Barren (Gravel). Een trager, vrij technisch nummer. Het einde spat helemaal open onder bevel van één van de rustigste, maar pakkendste solo’s op het album. Met instant kippenvel tot gevolg.

We kunnen echt wel besluiten dat er een cd voor ons ligt die schatrijk is aan inspiratie, durf en goede muzikanten. Of het voor iedereen weggelegd is? Hier vrezen we voor! Maar geef het zeker meer dan één luisterbeurt, je zal het je niet beklagen!

1. Agni's Dynasty (Fire I)
  2. Stone
  3. Heresy (Steel)