Review Fireforce - Rage Of War

8

Artiest: Fireforce

Album: Rage Of War

Genre: Combat Metal

Label: Rock Of Angels Records

"Ondanks de personeelswissels is dit het beste album van deze Antwerpse heavy metalband."

De Belgische formatie Fireforce werd in 2008 opgericht en heeft intussen een sterke internationale reputatie opgebouwd, vooral op optredens. Na de EP The Iron Brigade uit 2019 werd nu het vierde full album op de wereld losgelaten. Dit is tevens de eerste release met de nieuwe Franse zanger/gitarist Matt ‘Hawk’ Asselberghs. Helemaal nieuw is de man nu ook weer niet, want hij viel in het verleden al in voor Marcus. Zijn gitaarsolo’s, melodielijnen en riffs zijn werkelijk adembenemend en bovendien is hij een uitstekend zanger.

Aan de formule van de groep is op zich niet zoveel gewijzigd, de meeste composities zijn nog steeds geschreven door gitarist Erwin Suetens, het enig overgebleven lid van de beginperiode. Dit geeft aanleiding tot een mix van melodieuze power metal en speed metal, maar waarbij de relatief korte songs meer variatie en gelaagdheid bevatten dan vergelijkbare groepen in het genre. Zoals in het verleden halen ze ook nu weer hun inspiratie in oorlogen en veldslagen, daar danken ze ook de stijl ‘combat metal’ aan. Dan denkt men natuurlijk aan Manowar of Sabaton, maar muzikaal gezien tapt Fireforce toch uit een ander vaatje. De referenties liggen dichter bij Judas Priest, ook al is het tempo wel iets sneller en de sfeer iets ruiger dan het grote voorbeeld.

De titelsong en opener van het album steekt onmiddellijk als een pletwals van wal en illustreert meteen de typische sound van Fireforce: stevige heavy metal met melodieuze inslag en zonder keyboards. De heren bouwen voldoende tempoveranderingen in om de songs boeiend te blijven houden. De stem van Matt is duidelijk veelzijdiger dan zijn voorgangers. In de powerballad Forever In Time voelt hij zich misschien iets minder in zijn sas, maar het is een welgekomen rustpauze en de duellerende gitaren zijn weer schitterend. Op de achtergrond worden enkele namen van oorlogshelden geciteerd. Het contrast is immens groot met het supersnelle 108-118, waarbij sporen van Motörhead te ontwaren zijn. Door de beperkte capaciteit staan drie nummers niet op de voor het eerst uitgebrachte vinyl-versie, omgekeerd is dan weer één nummer op lp te vinden en niet op cd. In ieder geval heeft Fireforce ondanks de vele personeelswissels terug een mooi werkstuk aan hun discografie toegevoegd, ongetwijfeld het beste tot nu toe. De groep is in zee gegaan met het Griekse label ROAR, terwijl de opnames in de studio’s van Bob Briessinck plaats vonden. Voor de zang trok men naar Duitsland (RD Liapakis). Hopelijk worden ze opgepikt op de grote festivals in binnen- en buitenland, als dat vervelende virus het toelaat natuurlijk.

1. Rage Of War
  2. March Or Die
  3. Ram It