Review Firespawn - Abominate

8.5

Artiest: Firespawn

Album: Abominate

Genre: Death Metal

"Het doel van Firespawn? Op een volledig ongebonden manier beenharde deathmetal maken. Het is die algemene, losse en vrije sfeer die Abominate hoorbaar uitstraalt en die van dit album een absolute topplaat maakt."

De personeelsbezetting van Firespawn leest als de crème de la crème van de Zweedse deathmetal scene. We vinden er o.a. LG Petrov van Entombed A.D. achter de microfoon terug en zijn van datzelfde Entombed A.D. meegekomen maatje Victor Brandt op gitaar, bassist Alex “Impaler” Friberg en gitarist Frederik Folkare zijn bekend van Necrophobic en Unleashed bijvoorbeeld. Drummer Matte Modin verdiende dan weer behoorlijk zijn strepen in bands als Defleshed, Skineater en ook weer Necrophobic. De term supergroep werd al voor minder in de mond genomen.

In 2014 kwam dit illustere gezelschap samen als een soort van hobbyprojectje maar zoals dat wel vaker gaat bij zo’n hobbyproject groeide dit al snel uit tot een volwaardige, op zichzelf staande en ook wel succesvolle band.

Het doel van Firespawn? Op een volledig ongebonden manier beenharde deathmetal maken. Een opzicht waarin ze bijzonder goed geslaagd zijn. Want alhoewel je bij Firespawn zeker geen grensverleggende of vergezochte elementen hoeft te gaan zoeken hoor je het spelplezier van de heren werkelijk van de plaat af spatten.

In tegenstelling tot de voorgangers, Shadow Realms (2015) en The Reprobate (2017), kwamen de muzikale ideeën deze keer niet enkel uit de koker van Victor Brandt maar droegen ook Folkare en Modin hun steentje bij. Hierdoor kreeg de muziek een iets grotere diversiteit en horen we ook prog elementen (de vele tempowisselingen en het oosterse riffje op The Gallows End bijvoorbeeld) en thrash invloeden (op Heathen Blood bijvoorbeeld). De tandem van de twee gitaristen Brandt/Folkare vormt het steunpunt voor dit album. Hun potige riffs en smeuïge gitaarsolo's zijn werkelijk om duimen en vingers van af te likken. Een ander steunpunt is de blaffende stem van L-G Petrov die zijn lyrics als het ware over ons uitspuwt. Op tekstueel vlak hoeven we van de heer Petrov geen verrassingen te verwachten. Hij heeft het graag over heerlijke dingen als satan, duisternis, geweld zonder ons daarbij op te roepen om massaal kleine kinderen te gaan offeren of zo.

Moeilijk om hier echt nummers als zijnde “de beste” naar voren te gaan schuiven. The Great One met zijn onheilspellende openingsscream en uitgesponnen duistere gitaarklanken is zeker nog het vermelden waard. Alsook Death and Damnation en het titelnummer waarin ze het tempo duidelijk bewust omlaag halen en daardoor misschien onbewust wat vergelijkingen oproepen met Morbid Angel.

Zoals eerder gezegd echter is het de algemene, losse en vrije sfeer die Abominate hoorbaar uitstraalt die van dit album een absolute topplaat maakt.

1. The Gallows End
  2. Death and Damnation