Review F.K.Û. - 1981

7
Uw beoordeling: 7

Artiest: F.K.Ü.

Album: 1981

Genre: Thrash Metal

Label: Despotz

Wees gerust beste lezers, F.K.Ü. is geen dubbelzinnige schrijfwijze voor die uitdrukking waarmee men u vriendelijk doch beleefd verzoekt u met uw eigen zaken te bemoeien. Neen, het staat simpelweg (nu ja …) voor Freddy Kruegers Ünderwear. Wedden dat de iets ouderen onder jullie nu spontaan beginnen glimlachen? Welnu, voor wie 1981 beluistert zal dat zeker niet de laatste maal zijn.

F.K.Ü. is een Zweeds thrash metal gezelschap dat al ruim dertig jaar de scene onveilig maakt. Dat ze hier toch nog steeds redelijk onbekend zijn kan vele oorzaken hebben maar het feit dat dit slechts hun vijfde album in al die jaren is zou er daar ongetwijfeld één van kunnen zijn. Onbekend is onbemind maar laat dit album daar dan toch trachten verandering in te brengen. De opzet is alvast geslaagd te noemen. Op 1981 wordt namelijk volop een ode gebracht aan het begin van de jaren ’80, het tijdperk waarin thrash metal geboren werd, de VCR (voor de broekies onder jullie, dat staat voor Video Cassette Recorder, voor verdere uitleg wendt u tot ma en pa) met bijhorende VHS banden tot bij het plebs doorbrak en de opkomst van de slasher en zombie movies. Vijftien tracks staan er op dit album en die dragen stuk voor stuk dezelfde titel als een slasher/zombie film uit dat gezegende jaar. Wat dacht u van overbekende knallers als Evil Dead, Hell Night, Friday the 13th Part 2 en Halloween II maar ook minder bekende cultpareltjes als Corpse Mania, The House by the Cemetery of Nightschool passeren de revue. Dit allemaal gebracht in 15 snelle, snedige, doch ook best melodieuze thrash songs.

De stem van zanger Larry Lethal past uitstekend bij het genre en muzikaal gezien klinkt het dan wel niet wereldschokkend, voor liefhebbers van het genre is dit uitstekende kost. Opwarmen kan in de microgolfoven, want zelfs dat bestond al in 1981, althans, volgens mij ma toch. Ik had het in dat jaar te druk met leren lezen en schrijven en in mijn sponsen broekske lopen voetballen op de speelplaats. Enfin, 1981 of 2018, maakt niet uit, goede muziek blijft goede muziek.

1. 1981
  2. Nightmares in a Damaged Brain
  3. Hell Night