Review Ghost Bath - Starmourner

7.5

Artiest: Ghost Bath

Album: Starmourner

Genre: Doom/Black Metal

Er was in het verleden een misverstand ontstaan, door gebruik te maken van Chinese tekens werd gedacht dat de band Ghost Bath een Chinese band zou zijn. Zo bleken ze zichzelf ook te profileren, echter is de band afkomstig uit North Dakota. Ghost Bath brengt atmosferische black metal, met een knipoog naar bijvoorbeeld postrock, doom en postmetal. Vorig jaar bracht de band hun tweede plaat uit, Moonlover. Die zorgde voor gemengde gevoelens en uiteenlopende recensies. De wat mysterieuze omlijsting, waarin de band zich lijkt te begeven, werd niet overal evenveel gesmaakt. Nu brengt Ghost Bath hun derde plaat op de markt, Starmourner, via Nuclear Blast. Ook nu weer is er enige verwarring merkbaar, waardoor niet iedereen even enthousiast zal reageren op plaat en band.

Nochtans wordt doorheen songs als Astral, Seraphic, Ambrosial tot Angelic telkens geflirt met uiteenlopende muziekstijlen, wat deze plaat en band toch uniek en bijzonder maakt binnen het atmosferische black metal gebeuren. Bovendien ligt de neiging deze keer meer naar postmetal, zonder hun black metal roots te verloochenen. Ghost Bath brengen geen hapklare brok vlees, maar een soort post-apocalyptisch aanvoelende blackmetal waarbij de luisteraar een enorme inspanning moet doen om echt te begrijpen waar het om gaat. Dat daarbij wenkbrauwen zullen worden gefronst? Het is ergens wel te begrijpen. We waren minder onder de indruk van de vocale aankleding op die vorige plaat, die is er nu ook nog wel maar toch minder frequent aanwezig. En dat kan gezien worden als een voordeel. De focus is duidelijk gelegd op een bevreemdend, duistere instrumentale aankleding waarbij die vocale inbreng eerder op de achtergrond naar boven komt. Meteen een hele verbetering dus, want daardoor voel je wel degelijk koude rillingen over de rug lopen en laten we ons gewillig onderdompelen in een bad van donkere intensiviteit.

Toch deze kanttekening. Wat opbouw betreft liggen elk van de songs in diezelfde lijn. Traag en zelfs heel intieme starten, opbouwen naar een snoeiharde climax die door merg en been gaat en uiteindelijk je verweesd achterlaten. Hoewel we houden van deze aanpak, na vijf van de twaalf songs krijgen we al een 'been there done that' gevoel. Bovendien heeft elk van die songs een heel lange duurtijd van circa vijf tot acht minuten, waardoor de aandacht sowieso wat verslapt en dat is op zich wel heel jammer. Echter, een trip naar de pure duisternis is deze plaat zeker geworden. We raden de luisteraar dan ook aan Starmourner meerdere luisterbeurten te geven. Na enkele keren intensief luisteren, voelden we toch aan dat de band vooral ervoor kiest om vooral die ultieme duisternis te laten neerdalen binnen elk van hun songs. Hen het label black metal opkleven is de band dan ook tekort doen.

Ghost Bath laten niet gemakkelijk in hun kaarten kijken, net door de wat vreemde manier waarop ze hun songs naar voor brengen. Daardoor is dit een plaat geworden voor fijnproevers, die houden van Atmosferische black metal, met een knipoog naar postmetal binnen vooral een experimentele omkadering.

1. Astral
  2. Seraphic
  3. Ambrosial