Review Ghost - Popestar

8

Artiest: Ghost

Album: Popestar EP

Genre: Heavy Metal

Label: Spinefarm Records

En plotseling was Ghost daar dan met wederom een Ep. 5 tracks, waaronder één nieuw nummer en 4 covers die door de Ghostmangel werden gehaald. Popestar is een vette knipoog naar hun handelsmerk, religie verweven met pop. Opener is Square Hammer, een nieuwe track, een typische Ghosttrack, een track die  volgens mij net the final cut miste van Meliora uit 2015, want het zou er niet op misstaan hebben.

Ghost kiest altijd voor covers van niet voor de hand liggende artiesten, maar wel met voor zichzelf sprekende titels. Nocturnal Me is bv. van Echo & the Bunnymen, maar is zeker niet één van hun bekendste nummers. Het origineel is al geen lichte track, maar Ghost maakt het nog onheilspellender. Dat Ghost niet enkel graaft in het verleden wordt duidelijk met I believe, want het elektronische duo Simian Mobile Disco bestaat nog maar een dikke 15 jaar. Dat het ook niet altijd gitzwart moet zijn, is met deze track ook snel duidelijk, Ghost gebruikt hier een iets lichtere insteek. Missionary Man is het bekendste nummer dat de heren door de mangelmolen halen. Deze Eurithmics klassieker dateert al uit 1986 en Papa Emeritus laat zich deze keer vocaal gewillig bijstaan door ongetwijfeld mooie vrouwelijke demonen, de rest van de band zorgt voor een zware groovy vibe. Van Imperiet had ondergetekende nog nooit gehoord, dus ik kon er gemakshalve van uitgaan dat Bible ook een nieuw Ghostnummer was, een groots opgezet bombastisch Ghost nummer dat wel! Alle registers worden opengetrokken, gospelkoortje incluis!

Popestar is een leuk tussendoortje en  luchtiger dan Meliora. Of Ghost hier nieuwe zieltjes mee naar de metal mass krijgt is de vraag, maar fans gaan hier zeker van houden.

1. Square Hammer
  2. Nocturnal Me (Echo And The Bunnymen cover)