Review Giotopia - Trinity Of Evil

8

Artiest: Giotopia

Album: Trinity Of Evil

Genre: Melodic Metal

Label: Eigen Beheer

"The Saga Of Giotopia Ends"

Giotopia, gecreëerd door de Belgische gitarist/zanger/producer Gio Smet, is een heavy/power rock/metal project dat een episch fantasieverhaal verteld. Elke muzikant vertolkt een personage en elk nummer omschrijft een hoofdstuk.

Dit epische project vertelt het verhaal van helden, koningen, koninginnen, demonen en tovenaars die in een drietal albums het tegen elkaar opnemen in een muzikaal landschap. De reis eindigt hier. Na de release van A Fantasy Tale Of Music delen I  (2018) en II (2019)  is Trinity Of Evil het afsluitende album. De eerste delen van de trilogie vertellen een verhaal, waarin Abaddon, Destroyer of Worlds, een kwaadaardige demon en een dienaar van de duivel zelf, om de poorten van de hel te openen en de oorlog te verklaren aan het rijk van Giotopia. Om hun geliefde land van totale vernietiging te redden, moeten zeven vergeten helden drinken uit de Fountain of Youth en strijden tegen de krachten van de duisternis. Zelfs na de nederlaag van Abaddon duiken er andere bedreigingen op in deel II, waaronder een strijd tussen elfen en heksen en de strijd om een vredig bos. Hoewel het lijkt alsof er aan het einde van deel II vrede het land is binnengekomen, brengt Trinity Of Evil terug een strijd tussen goed versus kwaad naar het magische rijk van Giotopia.

In navolging van A Fantasy Tale On Music Part I & II flankeren er opnieuw gastmuzikanten de ranken van Giotopia: Apollo Papathanasio (We Sell The Dead, ex-Firewind), Jürgen Wulfes (Cholane, Thomsen, ex -Moon'Doc), Kelly Thans (Vocal Life Of A Kelly), YGC (The Losts), Sara Vanderheyden (Cathubodua), Ginny Claes (TheGuardian), Ellen Peeters, Jennifer Thomé (UNE, Siren's Legacy), Nienke Verboom (The Civilized, ex-MindShade), Freddy Richard (Heavylized, Fool's Paradise), Hannelore van Gorp en Jeff Metal (Jeff Metal, Soldiers).

Het verhaal van Trinity Of Evil neemt bijna een volledig uur in beslag verdeelt over elf nummers waarbij iedere track een nieuw deel is in het epische verhaal van Giotopia. A New Saga is een gesproken vertelling die aansluit bij het vorig album en waarin vrede over het land wordt uitgeroepen. Helaas duurt deze vrede niet lang want bij de volgende track, Spawn Of Abaddon, krijgen we al te maken met de eerste schurk die het rijk bedreigt. Bad Blood Ressurrection kondigt evenzo een paar slechteriken aan en beide nummers worden bijgestaan door stevige gitaarriffs. Titeltrack en meteen ook langste nummer van dit album, Trinity Of Evil, is een mini rockopera op zich waar het tempo zeer hoog ligt en de contrast tussen de vrouwelijke zang en de mannelijke zeer goed uitgewerkt is.

In ieder verhaal is een kalm en rustig moment. Dus ook bij Giotopia. Forever Bound bezorgt een soort wapenstilstand in de strijd. Princess Of Ice houdt dit rustige tempo een tijdje aan om naar het einde toe te versnellen. Wat meteen de perfecte sound is die opvolger Deceiving Embrace gebruikt, gecombineerd met krachtige vocalen en intense muziekpartijen. We houden dit tempo aan tijdens de volgende tracks zoals Strike While The Iron Is Hot en Journey Into Deathrealm. Betrayal is misschien wel het nummer met de zwaarste riffs en heavy metal sounds. Aan ieder verhaal komt een einde en met For King And Country beleeft Giotopia een happy end. Een symfonische power metal song waar we een paar mooie muzikale intermezzo’s te horen krijgen.

Vergeet de Avantasia’s en Ayreons, hier in ons belgenland hebben we Giotopia. Met Trinity Of Evil wordt de saga afgesloten maar daarmee is het hoofdstuk Giotopia niet verdwenen. Er zouden namelijk plannen zijn om een eenmalige liveshow te creëren. Maar nu wil Gio Smet zich voornamelijk toeleggen op een nieuw project dat Sons Of The Migrator zal heten. Wait and see.

1. A New Saga
  2. Spawn Of Abaddon
  3. Bad Blood Resurrection