Review Haken - Fauna

8.5

Artiest: Haken

Album: Fauna

Genre: Progressive metal

Label: Inside Out Music

"Fauna is misschien wel het beste werk van Haken tot nu toe."

Als je het hebt over moderne progressieve rock en Haken niet ter sprake brengt, dan doe je iets verkeerd. Sinds het Zuid-Engelse sextet in 2004 samen begon te jammen, zijn ze een van de meest loyale maar tegelijkertijd avontuurlijke krachten van hun genre. Elk album dat ze hebben uitgebracht verschilt van de rest, maar ze zijn allemaal met elkaar verbonden door hun onmetelijke maatsoorten, onbevreesde songwriting en majestueuze zang - en natuurlijk hun lovende kritieken.

Haken's debuut uit 2010, Aquarius, gaf de Britse prog een broodnodige reddingslijn. Door het evenwicht van de band tussen machtige hooks, excentrieke riffs en flamboyante keyboardlijnen te bepalen, werden ze de meest opwindende en experimentele zonen van het thuisland van het genre. Sindsdien heeft Haken vrolijk gespeeld met synths uit de jaren 80 op Affinity uit 2016, voordat het conceptuele duo Vector en Virus hun neiging tot heavy metal tot verkwikkende niveaus verergerde. Hoe eer je een dergelijke eclectische, onvoorspelbare carrière? Je maakt Fauna: Haken's meest genrebrekende en conceptueel fascinerende album tot nu toe.

"Het uitgangspunt van het album toen we begonnen met schrijven was dat aan elk nummer een dier zou worden toegewezen. Ze hebben allemaal iets met het dierenrijk waarover we zouden kunnen schrijven, maar ze hebben ook iets met de mensenwereld te maken. Elke track heeft lagen en sommige zijn meer voor de hand liggend dan andere”, legt zanger en mede-oprichter Ross Jennings uit. ”Alle dieren van Fauna hebben een persoonlijke band met ons.”

Een goed voorbeeld is de gigantische en hartverscheurende finale, Eyes Of Ebony. Aan de ene kant gaat het nummer over de bijna uitgestorven noordelijke witte neushoorn: het laatste mannetje stierf in maart 2018 in gevangenschap. Maar dieper dan dat, het is ook opgedragen aan de vader van Richard, die bijna precies drie jaar later stierf aan een hartaanval. Opener Taurus gaat over de migratie van de gnoes, waarbij meer dan een miljoen antilopen zich een weg banen over de Serengeti-vlaktes, en vergelijkt de vernietiging en verplaatsing met de gevolgen van de oorlog tussen Rusland en Oekraïne. Lovebite becommentarieert mislukte relaties met behulp van de metafoor van de zwarte weduwespin: het vrouwtje van de soort doodt en verslindt het mannetje na het paren. Om maar een paar voorbeelden te geven.

Opener Taurus (samen met Nightingale en The Alphabet Of Me) is één van de drie singles die het album voorafging waarvan deze de meeste recente is. En zoals de titel al doet vermoeden een beest van een track die meteen de toon legt en verkondigt dat Haken terug is. Nightingale start rustiger met pianoklanken maar hier krijgen al vlug het progressieve Haken te horen, mede door de machtige stem van Ross Jennings. The Alphabet Of Me verloopt een beetje op dezelfde manier als Nightingale maar blijft meer in je hoofd hangen. Sempiternal Beings daarentegen is echt progressieve metal van de bovenste plank en zal daarom verschillende luisterbeurten nodig hebben om door te dringen.

Nog zo een moeilijke binnenkomer is afsluiter Eyes Of Ebony. Tempowisselingen van steviger stukken die plots overgaan in rustige gevoelige passages. Lovebite echter is dan weer één van de hardere nummers op Fauna. Elephants Never Forget mag je dan weer catalogeren als de hoofdvogel van dit album. Maar liefst 11.07 minuten lang waarbij zowat alles passeert wat je in de muziekwereld kan vinden. Harder orkeststrale stukken die perfect uit een Queen nummer zou kunnen geplukt zijn, andere nijgen dan naar Nine Inch Nailes, de complexiteit die we ook uit de 70’s band Gentle Giant terugvinden, en dit alles overgoten met een lekker progressief sausje.

Fauna's onverschrokkenheid is ook het resultaat van Haken die de vrije tijd van de pandemie gebruikt om ideeën rigoureus te perfectioneren. Songwriting begon eind 2020 en eindigde pas in februari 2022. Het meest ingewikkelde materiaal van Haken tot nu toe is.

1. Taurus
  2. Nightingale
  3. The Alphabet Of Me