Review Hammerfall - Built To Last

Nog geen stemmen

Artiest: Hammerfall

Album: Built To Last

Genre: Heavy metal

Score: 68/100

Het tiende studioalbum van Hammerfall werd op de wereld losgelaten. ‘Built To Last’ is de eerste plaat die de Zweden uitbrengen bij hun nieuwe label Napalm Records.

Met Bring It wordt de plaat vol strijdlust ingezet. Dit klassieke power nummer laat er dan ook geen twijfel over bestaan dat je begonnen bent aan een reis door het universum van Hammerfall. Voor wie toch nog niet helemaal overtuigd was is er Hammer High, een nummer waarvoor catchy een understatement is. Na 2 luisterbeurten kan je ongetwijfeld het refrein al meebrullen. Om toch niet helemaal in het cliché te blijven steken is er een a capella slot dat desondanks wel perfect aansluit bij de rest. Dit einde gaat over in de rustige intro van The Sacred Vow dat uiteindelijk wel weer overgaat in een snel power nummer. De contrasten tussen rustige en snelle stukken in dit nummer zijn een mooie metafoor voor de euforie en angst binnen de strijd die beschreven wordt. Een klassieker zonder veel tierlantijntjes mocht natuurlijk ook niet ontbreken. Voor de minder meerwaardezoeker is er Dethrone and Defy. Lekker simpele, straight forward power metal. Ook Stormbreaker en New Breed kunnen we in deze categorie indelen. Twilight Princess daarentegen is een welkome afwisseling, in dit rustige nummer komt de stem van Cans volledig tot zijn recht. De titelsong van het album kan met zijn rollende intro en schitterende solo zeker bekoren, al is Built To Last niet noodzakelijk het beste stuk van het album. Het album vloeit uit in het tragere en donkere Second To None.

In donkere tijden brengen vele bands gelijkstemmige platen uit. Hammerfall lijkt echter strijdlustig te blijven. Origineel blijven ze echter niet; zowel muzikaal als tekstueel valt er niet veel nieuws te vinden in dit album. Hoewel er genoeg afwisseling aanwezig is lijkt het toch allemaal een beetje te herkenbaar. Wie graag nog wat afwisseling toevoegt aan zijn Hammerfall playlist zal tevreden zijn maar echt nieuw werk kunnen we dit niet noemen.

1. Bring It!
  2. Hammer High
  3. The Sacred Vow