Review Hexa Mera - Methuselarity Pt 1

Artiest: Hexa Mera

Album: Methuselarity Pt 1

Genre: Melodic Death Metal

Label: Eigen Beheer

"Een onsterfelijk album."

Wie is Hexa Mera verdomme en waarom zou het mij kunnen schelen? Nou, we zijn blij dat je het vraagt.

Hexa Mera is een Belgische metalband die stevige muziek speelt met een sterke filosofische onderbouwing. Beïnvloed door een breed scala aan stijlen blijft Hexa Mera toegewijd aan hun kunst en hun onsterfelijke liefde voor intense en plezierige melodieuze deathmetal. Het vijftal speelde op meerdere grote festivals in Europa. Met een reputatie voor energieke en furieuze live optredens, zorgen ze altijd voor een onvergetelijke intense ervaring. Hun live shows zijn een viering van het leven en dienen als vat voor de band om negatieve energie los te laten en een verschuiving in perspectief te inspireren. Ze komen op voor waar ze in geloven en hopen de kijk van hun publiek te verbreden door kritisch na te denken en boodschappen van tolerantie, acceptatie en vertrouwen uit te dragen.

Na Human Entropy (2014) en Enlightenment (2017 )presenteert Hexa Mera hun nieuwste album, Methuselarity - Part 1, en markeert zo een nieuw hoofdstuk in de muzikale reis van de band. Dit nieuwe album nodigt de luisteraar uit om mee te gaan op een intense filosofische reis over het menselijke streven naar onsterfelijkheid. De naam van het album is een combinatie van de naam van koning Methusalem uit het Oude Testament en het woord 'singulariteit'. Methuselariteit is het punt waarop we de biologische grenzen van de menselijke levensduur kunnen overschrijden en zo het menselijk leven kunnen verlengen tot in de eeuwigheid. Dit betekent dat we geen houdbaarheidsdatum meer zullen hebben en niet meer zullen hoeven te sterven aan ouderdom of ziekte, en dus onsterfelijk kunnen worden door middel van wetenschappelijke, technologische en medische innovaties. Gemixt door bandlid en gitarist Mathias Vergaelen en voor het artwork heeft Hexa Mera met bassist Niels Van Roy dit ook in eigen huis gehouden. Enkel de mastering werd door Jens Bogren (Opeth, Dimmu Borgir, Arch Enemy, ...) uitgevoerd.

Methuselarity Pt1 telt zes tracks voor een speelduur van ongeveer 25 minuten deathmetal met een filosofisch tintje. Geheel in de stijl die we van dit kwintet gewoon zijn. De grommende vocalen van Yannick, bijgestaan de snijdende gitaariffs van Jan en Mathias, Niels die zorgt voor snedige baslijnen en drumpartijen van Vassili Golfidis, die vanaf heden drummer (en stichtend lid) Pierre Baudez vervangt.

Opener en tevens eerste single van het album, Schizophobic, start met een instrumentaal gitaarstuk waarna Yannick zijn grommende en schreeuwende vocalen het nummer de uitgesproken Hexa Mera touch geeft. Het refrein komt zeer vertrouwd over en daarom is dit nummer een ideale track om dit album te promoten. Crownless draagt mijn persoonlijke voorkeur mee. Melodieus, verschillende tempowisselingen, gezongen partijen evenredig verdeelt met de muzikale stukken. Misschien wel het progressiefste nummer van dit album. Met Mauersturm horen we een ander Hexa Mera. Meer richting vroegere track Dare To Know, uit Enlightenment.

Mnemosyne start zeer melodieus maar zoals altijd eens Yannick zijn keelgat opentrekt verandert elk nummer in pure onversneden deathmetal. Enig verschil is dat de vocalen bij Hexa Mera (ondanks het grommen en schreeuwen) steeds verstaanbaar zijn en dus perfect de tekst kan horen en dus ook het concept kan volgen. Goliath, net zoals zijn Bijbelse persoon, is een reus van een nummer. Stevige riffs en zwaar gestemde gitaren. Zonder melodie uit het oog te verliezen. Afsluiter Lilith opent met een gitaarriff, die na enkele seconden vergezeld wordt door Vassili’s stevige drumpartijen. Even krijgen we een stem te horen die zo uit de clip van Micheal Jacksons Thriller geplukt zou kunnen zijn maar al vlug herstelt de melodie zich en krijgen we terug die aanstekelijkheid waar Hexa Mera blijkbaar een patent op heeft. En met een solo gitaarmoment op het einde dooft dit nummer langzaam uit. Waarna we verlangen naar meer en al vlug de play knop indrukken om dit album nog maar eens te kunnen beluisteren.

Hexa Mera bewijst met hun derde album dat er zeker nog geen sleet op hun formule zit, integendeel, Methuselarity Pt 1 is een zeer geslaagd nieuw hoofdstuk in de carrière van deze band. Laat Part 2 maar vlug komen!

1. Schizophobic
  2. Crownless
  3. Mauersturm