Review Hexvessel - All Tree

8.5

Artiest: Hexvessel

Album: All Tree

Genre: Psychedelic Folk

Hexvessel is de folkband van muzikale duizendpoot Mathew Kvohst McNerney, bekend van onder andere het niet minder dan fantastische Grave Pleasures. 'All Tree' is ondertussen al het vierde album van Hexvessel. Muzikaal klinkt dit een beetje als LSD-geïnspireerde folk waarbij je, als het ware de bosgeesten voor je ogen kunt zien dansen.

Blessing is een a capella-intro in middeleeuwse traditie. De eerste volwaardige song is Son Of The Sky, het is een sfeervolle folkrocksong die naar het einde toe een wat meer dramatische ondertoon krijgt. Old Tree is de eerste song waarmee je de woudgeesten kunt aanroepen. Het is opgebouwd rond een akoestisch gitaar, bloedmooie zang en natuurgeluiden. Ongeveer halverwege valt er een hartbrekende viool in. Mooie song. Ik weet dat het een Finse band is, maar Pan zou trots zijn. Changeling is een sprookjesachtig nummer aan een gemoedelijk tempo. Het is alsof het nummer door de nimfen geschreven is. Ancient Astronaut heeft een zekere cadans. McNeney bewijst hier een echte bard te zijn. Af en toe sijpelt hier en daar een elektrische gitaar door. Dit is misschien wel het beste nummer van het album. Visions Of A.O.S. is een midtro die je naar verre mysterieuze oorden leidt. A Sylvan Sign begint me het fluiten van vogels, akoestische gitaar en een fluit. Meer hebben ze eigenlijk niet nodig om sfeer te scheppen. Nadat de zang invalt krijg je een zeker gevoel van melancholie. Puur is het sleutelwoord hier! Wilderness Spirit doet wat de titel belooft. Het is een uptempo nummer, dat gespeeld zou kunnen worden op een heidens feestje met naakte mensen die rond een kampvuur de elementen aanroepen. Otherworld Envoy is opgebouwd rond een gitaarmelodie. Op de achtergrond hoor je dreigende elektrische gitaren die naarmate het nummer vordert meer en meer op de voorgrond treden. Bij Birthmark staan piano en dramatische zang centraal. Hartbrekend! Journey To Carnac is een instrumentaal tussendoortje, meer niet. Liminal Night begint met het geluid van een knisperend vuurtje. Hierna hoor je een repetitieve gitaarpartij en de kenmerkende zang. Closing Circles begint met een getik op een cymbaal en een sombere piano. De teneur blijft het volledige nummer hetzelfde mede dankzij de sombere zang. Een bloedmooie afluister.

'All Tree' is een heel sfeervolle en sterke plaat. Misschien geen spek naar de bek van de gemiddelde metalhead, maar toch meer dan het beluisteren waard. Mensen die liever eens iets anders hebben dan het typische gebeuk, kunnen hier niet rond gaan.

1. Blessing
  2. Son Of The Sky
  3. Old Tree