Review Horisont - About Time

8

Artiest: Horisont

Album: About Time

Genre: Hard Rock

De Zweedse band Horisont timmeren sinds medio 2006 aan de weg. Doorheen de jaren bouwde de band een heel goede reputatie op binnen de typische hardrock scene. Invloeden als Uriah Heep, Deep Purple tot Thin Lizzy vinden we steeds terug op de platen van Horisont. Heel vernieuwend is dat allemaal niet, maar als die muziek je raakt op een bijzondere plek? Dan zijn wij de laatste om daarover te zeuren. Ook op hun vijfde plaat ondertussen, blijkt Horisont begane wegen verder te bewandelen. About Time uitgebracht via Century Media Records, doet ons hardrock-hart sneller slaan, vanaf het begin tot het prille einde.

The Hive is zo een typische '70s hardrock ballad, waarbij gitaarlijnen en vocalen de gevoelige snaar raken. Honderden keren voorgedaan, maar zodanig gebracht dat je prompt de neiging voelt opkomen om, bij voorkeur met de vuist in de lucht, stevig te beginnen headbangen. Ook al doet de song ons ook terugdenken aan bands uit het verleden, het is net de manier waarop Horisont ons raakt, zonder daar meer of minder aan toe te voegen, dat ons over de streep trekt.

Lange, best indrukwekkende gitaar solo's. Drum salvo's die beklijven en een vocale aankleding die je de ene na de andere adrenalinestoot zal bezorgen. Dat is de rode draad doorheen deze About Time. Er wordt dan ook niets aan het toeval overgelaten. Electrical , Without warning. De band blijft tussen de lijntjes kleuren, en blijft diezelfde wegen opgaan. Zoals we dat al tien jaar van hen gewoon zijn. AC/DC doen dat al meer dan 40 jaar, en komen daar ook telkens mee weg, bedenken we daarbij. Als er een verandering merkbaar is, dan is het dat de jarenlange ervaring in het vak zijn vruchten afwerpt. Je voelt gewoon aan dat de bandleden elkaar blindelings vinden binnen elk van de songs. Wat de kwaliteit, op technisch niveau, zowaar nog de hoogte injaagt.

De band waar songs als Point of No return - met een duidelijk streepje prog. rock - ons nog het meest doet denken is Deep Purple. Songs als Letare, Boston Gold bevatten diezelfde catchy gitaarlijnen en lichtjes psychedelische tongval die je ook terugvond bij voornoemde. Wij waren dus vooral onder de indruk van die hemelse, vaak heel lange gitaarsolo's die ons telkens de ultieme adrenalinestoot bezorgen, waardoor je zonder oponthoud begint te headbangen doorheen de huiskamer. Vaak subtiel wordt het tempo naar beneden gehaald, binnen een zelfs intieme omkadering. Om daarna, in een spervuur van riffs, je een ware kippenvelmoment te bezorgen.

Uitzonderingen op de regel zijn er ook. Night Line doet ons eerder denken aan bijvoorbeeld Status Quo. En daar is op zich niets mis mee. Hoewel wij meer onder de indruk zijn voor de typische, naar dus o.a. Deep Purple refererende songs. Die liggen een band als Horisont toch beter, zo lijkt het wel. Afgesloten wordt met een lange, wonderbaarlijke mooie About Time. Een song die aanduid dat Horisont ook na tien jaar intensief bezig zijn nog steeds 'old school' hardrocker in ons kan bekoren van begin tot einde. Dat het allemaal niet bijster origineel meer is, we vergeven het hen, gezien de technisch enorm hoogstaande manier waarop de songs naar voor worden gebracht. About Time is dus vooral voer voor de liefhebbers van die gouden jaren 70, met beide voeten in het heden.

1. The Hive
  2. Electrical
  3. Without Warning