Review Hyenas - Deadweights

8.5

Artiest: Hyenas

Album: Deadweights

Genre: Experimentel hardcore

Label: Pelagic Records

De Duitse hardcore band Hyenas brachten in januari 2014 een eerste demo uit. Toen werd het heel stil rond de band, althans wat het uitbrengen van platen betreft. De band is doorheen de jaren stevig aan een live reputatie beginnen timmeren. Volgens onze bron vertrokken ze naar Ghost City Recordings Studio, omringd door bossen om daar te werken aan hun nieuwste schijf, uitgebracht op 10 maart via Pelagic Reords, Deadweights. De plaat bevat elf songs die in amper zevenentwintig minuten ons door de strot worden geramd, naar goede gewoonte binnen punk en hardcore gebeuren.

Hoewel we moeten toegeven, Hyenas labelen als hardcore/punk is hen tekort doen. Binnen veel songs horen we noise invloeden, tot zelfs een streepje postmetal. Echter de snelheid waarmee de songs over ons hoofd heen razen, dat is inderdaad pure hardcore. Van het meest rauwe en krachtige soort. Dat razende, brutale tempo, waarmee vanaf de eerste song Noise, onze hersenpan wordt ingeslagen blijft de band op Deadweights aangehouden. En toch is er ook plaats voor enkele rustpunten, binnen een bevreemdend aanvoelende omkadering. Zoals bij Displaced. Een song die zelfs haast iets breekbaar en hartverscheurend bevat, echter telkens binnen die dreigende omkadering. Bij Crossbearer krijgen we typische elementen voorgeschoteld die we terugvinden bij sludge of postmetal.

Echter, de rode draad doorheen deze plaat is en blijft snoeihard de luisteraar murw slaan, hem (of haar) een spiegel voorhouden. En bovendien, als een oorverdovende pletwals alles om zich heen tot moes slaan. Het lijkt wel alsof we telkens een bulldozer over ons hoofd heen voelen denderen, zonder enig medelijden. Bovendien is er die dreigende ondertoon, die deze plaat toch bijzonder interessant maakt om de nodige kansen te geven. Dat dit op menig podium zal zorgen voor enkele stevige moshpits? Daar zijn we nu al zeker van. Met een duurtijd van circa twee tot drie minuten, razen de songs in een wild tempo over ons heen. Maar toch zit er voldoende melodie tot tempowisselingen binnenin, waardoor we nooit het gevoel krijgen dat alles diezelfde lijn uitgaan.

We kunnen dan ook besluiten: Hyenas brengen hardcore, met een knipoog naar andere muziekstijlen, waardoor ze vrij uniek mogen en kunnen genoemd worden. Na 27 minuten voelt het aan alsof we compleet 'KO' zijn geslagen. Maar toch voelen we eveneens de neiging die wilde rit terug te beleven. Deadweights voelt aan als een rit of die rollercoaster van het leven. Zo een rit is niet zonder gevaren, vaak tot bloedens toe worden we geslagen. Het is de kunst om telkens recht te krabbelen, en het gevecht opnieuw aan te gaan met je demonen. Zo voelt deze plaat dus ook aan. Het is niet zomaar lukraak alles omver werpen, en wild om zich heen slaan dat deze band doet. Hyenas vertellen een verhaal en houden de luisteraar een spiegel voor die er niet altijd even mooi uitziet. Het feit dat de band bovendien niet vies is om andere muziekstijlen daar tussenin te brengen, siert hen. Deadweights is vooral een gevarieerde plaat geworden, die je als aanhoorder compleet murw zal slaan en ook dooreen rammelen. Zo hoort dat gewoon met grensverleggende hardcore! Top schijf! Zonder meer.

1. Noise
  2. Crooked Tongue
  3. Ambiself