Review For I Am King - Daemons

9

Artiest: For I Am King

Album: Daemons

Genre: Metalcore

Label: Redfield Records

Op een paar jaar tijd kon For I Am King met hun melodische death metal met metalcore invloeden een indrukwekkende fanbase opbouwen. Nadat de EP Revengeance uitgebracht werd in 2014 steeg de populariteit van deze band zeer snel. Dit zorgde ervoor dat er optredens waren doorheen heel Europa. De festivals Jera On Air en Wacken Open Air hadden For I Am King al op de affiche staan.

Het debuutalbum Daemons is een plaat die 37 minuten duurt. Dat wat we hier te horen krijgen ligt in de trent van Revengeance buiten het feit dat dit nog beter klinkt. Het eerste dat ons opvalt aan dit album is het artwork. Men heeft zich overtroffen en de band legt ons een zeer fraaie cd cover voor. Rustig op gang komen zit er niet in als we het over de muziek hebben. Vele bands beginnen met een instrumentele titeltrack maar daar moet For I Am King niets van weten. De piano die de intro van Black Death verzorgd vliegt al op een snel tempo voorbij. Wanneer de instrumenten invallen wordt ons vermoeden bevestigd, een snel en keihard nummer.

Breath the Fire is een zalig nummer. Het maakt niet uit hoe vaak je dit opnieuw beluistert. Het doet een beetje denken aan een mix tussen Arch Enemy met moderne metalcore. Met Lost in Divinty horen we nog maar eens hoe geweldig Alma kan zingen. Een leuke gitaarsolo en zeer zware distortion gitaren zorgen ervoor dat dit nummer niet verveelt. Een van de beste intro’s vinden we terug als we luisteren naar The Crone. Het tempo ligt al direct vanaf het begin zeer hoog. Hiermee keert de band terug naar zijn roots. Als we hiernaar luisteren kan je je al inbeelden tijdens welke stukken het publiek zal meebrullen tijdens de live optredens.

We komen even op adem tijdens de interlude. Het lage tempo van de cleane gitaar in combinatie met een leuke solo is de perfecte intro voor het volgende nummer genaamd Hades. Voor een stevige portie death metal komen we aan bij Des-Troy. Ritmisch zit dit nummer zeer goed in mekaar en headbangen is onvermijdelijk. Het technische kunnen van de gitaristen Jurgen en Wouter wordt hier extra in de verf gezet. Een snelle solo, een dikke breakdown, pinch harmonics en zalige riffs vliegen ons om de oren. Dit is zo een nummer waar je naar luistert en blijft naar luisteren en waar je geen genoeg van kunt krijgen.

Voor een metalcore nummertje verwijzen we al te graag naar Faust. Dit doet een beetje denken aan Parkway Drive wanneer we het instrumentaal gebied onder de loep nemen. Het meezinggehalte is ook hier weer hoog. De mix tussen een traag tempo en de brute vocals zorgen voor een aangenaam effect, meng hier nog een solo bij die rustig begint en steeds sneller wordt en we hebben dan een nummer wat voor spektakel zal zorgen live. Spijtig genoeg zijn we al aan het einde van dit zeer sterk album. We Must Obey komt aan als mokerslag. Hier wordt alles op alles gezet om af te sluiten met een knal. De gitaristen sweepen er lustig op los en Alma geeft ondertussen het beste van zichzelf.

We kunnen wel stellen dat dit debut album zeer geslaagd is. Het wordt moeilijk om dit verder te overtreffen. De muziek doet een beetje denken aan een mix tussen Arch Enemy (de periode dat Angela Gossow hier nog aan het roer stond), Killswitch Engage en The Charm The Fury. Dit album bewijst nogmaals dat For I Am King uit geweldige muzikanten bestaat en dat het potentieel van deze band enorm is. Met de komst van Daemons zullen we deze band vaak op affiches van grote Europese tournees en grote festivals terug zien komen, volledig terecht uiteraard. Ondertussen werd er ook al een knappe videoclip uitgebracht voor The Crone, deze kan je hieronder bekijken.

1. Black Death
  2. Breathe The Fire
  3. Lost In Divinity