Review Imperial Triumphant - Alphaville

7.5

Artiest: Imperial Triumphant

Album: Alphaville

Genre: Avant-garde

Label: Century Media records

"Welcome To Chaos."

De Amerikanen van Imperial Triumphant presenteren hun vierde album Alphville en wederom is het geen gemakkelijke bevalling. Chaos is eigenlijk wel het juiste woord voor de muziek dat dit trio brengt, een combinatie van deathmetal, avant-garde alles gekruid met freestyle jazz en momenten van pure improvisatie.

Imperial Triumphant begon officieel met hun debuutalbum Abominamentvm in 2012. De line-up bestond uit Zachary Ilya Ezrin op gitaar/zang en de ritmesectie van hun NYC-tijdgenoten: Pyrrhon. Al snel ontmoetten ze drummer Kenny Grohowski en begonnen ze hem op hun volgende twee releases Goliath (EP) en Abyssal Gods (LP) te spelen. In 2015 introduceerden ze bassist Steven Blanco in hun line-up. In 2016 brachten ze nog een EP Inceste uit, waarmee ze dat jaar intensief toerde met tijdelijke tweede gitarist Max Gorelick. 2018 bracht hun magnumverklaring tot stand: Vile Luxury. Het is een volledige plaat die gezamenlijk is geschreven door het trio (Ezrin, Grohowski, Blanco) als eerbetoon aan hun geboorteplaats New York City, die jazzelementen naar de avant-garde black metalstijl bracht op een manier die nog nooit eerder was bereikt.

Nu zetten ze de zeilen voor hun nieuw album Alphaville. Het metaltrio uit New York bewijst eens te meer hun weergaloze technische uitmuntendheid en adembenemend muzikaal vakmanschap. De band beschrijft de plaat als volgt: “ALPHAVILLE is een plaat die is ontworpen om langzaam en sensationeel door de luisteraar te worden ontplooid. Het is een zeer dichte en uitdagende omgeving waarin we je plaatsen. Elke track, overgang, elk woord en elke noot is echter onder de loep genomen om de meest lonende ervaring te garanderen”.

Op opener Rotted Futures voel je in de intro eigenlijk al de chaos aankomen. Wat in het begin nog zou kunnen gecatalogeerd worden onder de noemer progressief veranderd in een monster (positief bedoeld) Imperial Triumphant genaamd en ons letterlijk overspoelt. Excelsior legt de lat zelfs nog iets hoger en op deze track wordt het zeer moeilijk om een etiket op te kleven. City Swine tapt uit een ander vaatje. Rustige en meer georganiseerde chaos met de zware schurende stem van Zachary als leidraad doorheen het nummer. Halfweg het nummer krijgen we een scheidingslijn door middel van een taiko (Japanse grote drums) drumsessie van Tomas Haake van Meshuggah, waarna we opnieuw de diepte induiken die eigen is aan IT.

Atomic Age start met een a capella deuntje gevolgd door wat ruis tot de gitaren zwaar overnemen en van tempo veranderen, inclusief gekrijs en andere rare momenten, waardoor deze bijna negen minuten durende track een orkestratie is van wanorde en extreme progressieve metal. Dit album is gebaseerd op de Franse film Alphaville: A Strange Adventure Of Lemmy Caution, een neo-noir new wave science fiction film uit 1965. Titeltrack Alphaville is de ideale soundtrack bij deze ook al moeilijke en rare film. Officiële afsluiter van het album is The Greater Good is misschien nog wel het 'toegankelijkste' nummer van deze plaat. En zoals het een einde betaamd krijgen we een rustige uitloop. Als toemaatje presenteert Imperial Triumphant nog 2 covers. Experiment Van Voivod, die naar IT normen tamelijk naar het origineel neigt, en Happy Home van The Residents. Op zich ook al een raar nummer dus moet ik je niet gaan vertellen was dit trio ermee uit gestoken geeft. Nog een laatste maal chaos.

Alphaville is dan ook geen album dat je zomaar tot je neemt. Elke luisterbeurt vallen er nieuwe details op: geluidseffecten die onopgemerkt zijn gebleven, spectaculaire, haastige gitaarloopjes die in eerste instantie voorbij vlogen of technisch vernuft in de weergaloze drum- en baspartijen.

1. Rotted Futures
  2. Excelsior
  3. City Swine