Review Inhuman - Inhuman

8

Artiest: Inhuman

Album: Inhuman

Genre: Symphonic Death Metal

Label: Eigen Beheer

"Een nieuw begin."

Goed nieuws en slecht nieuws. Wij zij een Belgische band rijker maar meteen ook één band armer. De symfonische metalband Anwynn transformeert in Inhuman en brengen hierbij hun gelijknamige debuutalbum uit.

Met een nieuw album, met frisse lyrische thema's, orkestrale grandeur en een kern die dieper geworteld is in deathmetal. Geïnspireerd door de menselijke conditie zelf, van zijn momenten van volslagen pracht tot zijn diepste spijt: enter InHuman. Zowel een nieuw begin, als blijvende inspiratie voor een spannende toekomst. Bovendien worden we ook getrakteerd op prachtige koorbijdragen van het Universiteitskoor Gent.

Zoals vele bands heeft Inhuman er ook voor gezorgd dat hun 'debuutalbum' een intro heeft en waarom je hoofd breken over moeilijke titels als je het ook kan benoemen waarvoor het bestemd is, Intro. Het eerste echte nummer sluit dan ook perfect aan met de Intro. The Chosen Cancer is een mooie mix van gitaren, deathmetal grunts en de operazang van frontvrouw Eline. Ook op Clockwork In The Past krijgen we terug een mix van de gecombineerde vocalen. Deze keer in een afgezwakte versie. Anderzijds door de heviger gitaar- en drumpartijen komt deze eerder uitgebrachte single (en bijhorende videoclip) toch redelijk heavy over.

Diezelfde hevige drumpartijen zijn ook fel aanwezig op Unfolded. Een track die trouwens, op de engelenzang van Eline na, wat thrash, deathmetal en metalcore invloeden heeft. The Day I Died zorgt voor een soort van rustpauze maar valt dan terug op door zijn progressieve benadering. Unbearably Human is het nummer waar we de inbreng van Gentse Universiteitskoor duidelijk op horen samen met innige pianoarrangementen. For The Life Of Me handelt over een mentale inzinking en dat is duidelijk hoorbaar aan het nummer. De boosheid en ergernis druipt er zo van wat resulteert in een nogal chaotisch nummer.

Met No Bullet Required keren we terug naar de kern van de metal. Een vlot refreintje, militaristische drum en een prachtige gitaarsolo. Lullaby (Casus Belli) is niet meer dan een aanloop naar het langste nummer op dit titelloze album, Casus Belli. Een verzameling van alle vocalen en instrumenten die Inhuman in huis heeft. Melodieuze partijen die de strijd aangaan met gitaren en keyboards met de drums als scheidsrechter. Het instrumentale Home sluit het album af. Nog één maal knallen om te eindigen.

Als je vroeger al fan was van Anwynn dan zal Inhuman je ook zeker bevallen. De stijl is nog grotendeels aanwezig maar het mag vanaf nu allemaal iets groter, harder en beter.

1. Intro
  2. The Chosen Cancer