Review Jade Jackson - Gilded

9

Artiest: Jade Jackson

Album: Gilded

Genre: Singer-songwriter

Label: ANTI-records

Het verhaal van de Amerikaanse artieste Jade Jackson is een zeer boeiend verhaal. Volgens de overlevering verveelde ze zich enorm. Tijdens de rustige momenten begon ze songs te schrijven. TV en internet was er niet, dus vond de jongedame haar vertier in de muziek en het grasduinen door de collectie van haar ouders. Dat ging van Johnny Cash en Hank Williams zonder enige moeite over naar The Cure of The Damned. Na enige omzwervingen en mede dankzij de vrouw van Mike Ness, frontman van Social Distorion die goed bevriend was met de moeder van Jade, kreeg ze de kans haar muzikale carrière op rails te krijgen.  Met Gilded brengt Jade Jackson haar debuut op de markt via ANTI-records.

We hebben hier te maken hebben met een begenadigde artieste die beschikt over een heel warme en bijzondere stem, dit blijkt al bij Aden. Jade haar stem klinkt weemoedig, breekbaar en doet je hart sneller slaan. Deze jonge singer-songwriter gooit niet enkel haar ervaring in de strijd maar ook haar grote passie voor muziek. Net doordat ze beïnvloed is door een wijds pallet aan muziekstijlen, kan ze dat eveneens aanbieden binnen haar muziek. Niet dat er geluidsmuren worden afgebroken bij heel mooie, melancholische songs als Back When, Brides, Finish Line of Troubled End maar vaak klinken de songs, door het tempo wat op te drijven, als een soort aanklacht. Je hoort pijn en verdriet in haar snikkende stem, echter zonder de depressieve kant op te gaan. Eerder valt ze terug op eerder vernoemde diepe weemoedigheid en melancholie die je doen zweven boven de wolken. Elk van de songs bezorgt je daarbij een warme gloed vanbinnen, zonder al te klef te gaan klinken. Pakkende songs als Good time Gone en Salt to sugar bezorgen je een ware krop in de keel.

Dat Mike Ness haar producer is zorgt er niet voor dat dit een punk gerichte plaat is geworden maar net door de soms rauwe aankleding van de songs lijkt het soms dat Jade de luisteraar een spiegel voorhoudt, verraden toch een zekere punk attitude, wat deze artieste nog meer bijzonder maakt. Gilded is daardoor een grensverleggend debuut, van een singer-songwriter die over de grenzen van dat 'wereldje' heen eigenzinnig haar eigen ding doet. Door middel van deze wonderbaarlijke parel van een debuut doet ze niet alleen zielen bloeden maar ook harten zullen breken bij het horen van deze toch wel heel integrerende stem van Jade. Een stem die gevoelige snaren raakt, op een al even eigenzinnige en bijzondere wijze zoals we niet elke dag tegen komen.

1. Aden
  2. Back When
  3. Bridges