Review Joost de Lange Band - Lonesome Wolf

Uw beoordeling: 7

Artiest: Joost de Lange Band

Album: Lonesome Wolf

Genre: Bluesrock

Label: Eigen beheer

"I'm slowly drifting away, to a place unknown!"

We hadden het plaatje van Joost de Lange Band een tijdje geleden al een doorgedreven luisterbeurt gegeven. Twee weken geleden, op een druilerige zondagochtend om precies te zijn. De draft van deze recensie stond toen klaar, want Lonesome Wolf is een bluesrockplaat en zulke platen hoor je nu eenmaal  te beluisteren in je eentje op een druilerige dag.

De laatste week heeft dit album echter toch nog een andere betekenis gekregen. Lonesome Wolf, het gevoel dat bij de meesten onder ons nu toch wat heerst. Overal ter wereld gaan mensen al dan niet gewillig in quarantaine en maken ze van zichzelf Lonesome Wolves. Mocht de eenzaamheid jullie zwaar vallen, dan geef ik tegen alle clichés in de volgende raad: beluister dit plaatje!

Joost  is een gepassioneerd en zonder meer getalenteerd gitarist. Hij weet dit gevoel dan ook perfect weer te geven in zijn muziek. Meer nog dan uit zijn teksten, spreekt het gevoel vanuit de muziek zelf. Het is dan ook snel duidelijk dat Joost van veel markten thuis is en dat al deze markten ook zijn muziek beïnvloeden. We horen een beetje stoner en rock ’n roll, maar ook grunge-rockinvloeden zijn hem niet vreemd.

Mijn persoonlijke favoriet is de opener Drifting Away, al was het maar voor de heerlijke opbouw van dit nummer. Stevig groovend openen op de onstuimige zee, om daarna eventjes in zachter vaarwater te komen en tot slot volledig los te gaan met een heerlijke windkracht 12-gitaarsolo.

Het album stat bol van aanstekelijke gitaarriffs, luister bijvoorbeeld naar de uptempo openingsriff van I’ll be waiting en het heerlijke warme bluesende Fly On. Ook Dreams is een oorworm, met een enorm catchy gitaarrifje. Het nummer straalt ook een heerlijk positieve vibe uit!

Voor zij die van mooie gitaarmelodietjes houden is deze plaat absoluut een aanrader. Tekstueel mag en kan het misschien net iets strakker, maar waarschijnlijk geen hond (of wolf) die daar van wakker ligt!

Tot slot nog even dit: ik beluisterde deze plaat onlangs nog een keertje toen de eerste zonnestralen ons deden verlangen naar betere tijden. Ik kon toen echter maar één ding bedenken: vergeet wat ik zei over het feit dat je deze plaat moet beluisteren bij een druilerige dag, dit is een plaat voor alle seizoenen! En als uitsmijter ook nog een eervolle vermelding voor de mooie  artwork van dit schijfje!

1. Drifting Away
  2. Best Shot
  3. Fly On