Review Kadinja - Super 90's

8

Artiest: Kadinja

Album: Super 90's

Genre: Progressive Metal

Label: Arising Empire

Het in 2013 opgerichte Kadinja brengt anno 2019 hun tweede langspeler uit: Super 90’s. De plaat is geproduceerd door Kadinja gitarist Pierre Daniel en producer/mixer Chris Bedrieg, bekend van zijn werk met oa. Leprous, The Ocean en Myrath. Super 90’s is de opvolger van het in 2017 verschenen Ascendancy en verschijnt redelijk vlug na hun debuutalbum.

Tussen hun opstart en het heden zijn er al heel wat bandwissels gebeurt. Van de originele bezetting zijn er enkel nog zanger Philippe Charny Dewandre en gitarist/componist Pierre Danel overgebleven. De overige bandleden zijn drummer Morgan Berthet, tweede gitarist Quentin Godet en bassist Steve Tréguier.

Hoewel deze Fransmannen omschreven worden als een progressieve metalband, zijn er ook veel djent en hardcore invloeden op Super 90’s terug te vinden. Dit vinden we trouwens al direct terug op openingsnummer Empire. Alle registers worden opengetrokken en dat gevoel blijft het hele album aanhouden. From The Inside is een rustiger nummer waarbij zanger Philippe Charny laat horen dat hij niet zomaar een brulboei is maar ook met normale vocalen zijn mannetje staat.

Icon en The Right Escape zijn twee nummers die melodisch zeer sterk staan en zowel de zangpartijen als het muzikale zijn erg aan elkaar gewaagd en leveren imposant werk af. Het langste nummer van dit album is Véronique. Een dynamisch nummer met een fantastisch refrein. Met vocalen die schreeuwen van woede en frustratie, bijgestaan door strak gespeelde gitaren om dan te eindigen in alle rust. Wat dan perfect overvloeit in het akoestische Episteme.  Een song die ook op voorganger Ascendence stond maar prachtig herwerkt tot een Simon & Garfunkel achtige versie.

Met Strive, Muted Rain en House Of Cards keren we terug naar de technische prog en djent die we kennen van bij het begin van dit album. Strak met veel tempowisselingen en een zanger die toch wel heel wat stembereik heeft. Het afsluitende Avec Tout Mon Amour is dan weer bijzonder doordat het begint met een drie minuten durende instrumentale intro en ook bijgestaan wordt door een bevriend gospelzanger.

Wie bij Super 90’s aan vrolijke popdeuntjes denkt is eraan voor de moeite. Dit album van Kadinja heeft toch wel een paar luisterbeurten nodig, maar ze leveren hier wel een progressieve plaat af die technisch indrukwekkend en muzikaal onweerstaanbaar is.

1. Empire
  2. From The Inside
  3. The Modern Rage