Review Korn - Requiem

8

Artiest: Korn

Album: Requiem

Genre: Alternative Metal

Label: Virgin Music

"some mmm ding am a diga old school Korn"

Korn is altijd een 50% band geweest, zowel live als op plaat. Of een optreden is geweldig (bijvoorbeeld Graspop 2015) of verschrikkelijk (AB 2010). Zo is het ook een beetje met de albums van Korn. Ik ging dus met gemengde gevoelens en met een zekere gereserveerdheid mijn luistersessie met Requiem aan. Onterecht, zo zou snel blijken!

Volgens sommigen is nü metal passé, maar als één van de grondleggers van dit genre slaagt Korn er in te blijven vernieuwen. Het feit dat Brian ‘Head’ Welch sinds enige tijd teruggekeerd is naar het Kornnest legt de band duidelijk geen windeieren. Voor zij die vergeten (Forgotten) waren waar Korn voor staat begint het album met een typische Korn intro en dito riff. Bassist van het eerste uur Reginald ‘Fieldy’ Arvizu zet hier duidelijk de toon en haalt zijn beste slapwerk boven! Jonathan Davis verwoordt tekstueel nog steeds de demonen waar hij al meer dan 20 jaar mee worstelde, maar hij slaagt er steeds in dit te kanaliseren in heerlijk donker, melodieuze nü metal songs.

Er is toch een verschil met zijn wel zeer donker voorganger, The Nothing: meer licht aan het einde van de tunnel laten we zeggen! Ook geen popcovers, geen industrial, geen dubstepzijsprongetjes, niets van dit alles, deze keer gewoon rasechte nieuwe Kornmuziek. Daar zaten we op te wachten en dat is ook exact wat Requiem brengt. Het feit dat het album analoog op banden opgenomen werd, draagt duidelijk bij aan de rauwe typische Korn sound. Dat het plaatje maar een dik half uurtje duurt, is echt geen nadeel, dat maakt het des te makkelijker om nog een keertje te beluisteren en zo is er ook voor gezorgd dat het kaf van het koren is gescheiden en er enkel goede nummers op staan.  Om ons helemaal terug nostalgisch te doen voelen komt Davis op het laatste nummer, Worst Is On Its Way,  nog eens op de proppen met een heerlijke “some mmm ding am a diga”.  Exact 20 jaar geleden opende hun legendarisch album Untouchables, met Here To Stay! Laat dat nu exact zijn wat de heren van Korn met deze plaat nog maar eens bewijzen! En nu hopen dat ze deze lijn doortrekken op Graspop!

1. Forgotten
  2. Let The Dark Do The Rest
  3. Start The Healing