Review Korpiklaani - Kulkija

7
Uw beoordeling: 7

Artiest: Korpiklaani

Album: Kulkija

Genre: Folk Metal

Vaandeldragers. Het is een synoniem waarmee in het huidige muziekklimaat vaak duchtig wordt rondgestrooid en helaas is dat niet in alle gevallen even terecht. In het geval van het Finse Korpiklaani is de term echter zeker niet overdreven. Met hun eerste vier albums droeg het bonte gezelschap meer dan hun steentje bij aan de populariteit van het folk metal genre. Hierbij profileerden ze zich als de makers en uitvoerders van gezellige zuipsongs als Beer Beer, Vodka en Happy Little Boozer. Een reputatie die zich naar het einde van het vorige decennium toch wel tegen henzelf keerde. Er ontstond immers een overvloed aan pagan metal bands die over weinig anders dan alcohol en feesten konden zingen en plots moest Korpiklaani worstelen om zichzelf in hun eigen gecreëerde genre recht te houden. Dat dit niet vanzelfsprekend was bleek uit de kwaliteit van hun latere albums. Een kentering kwam er met Noita (2015) waarop de band eindelijk haar tweede adem leek te hebben gevonden. En nu is er Kulkija, hun tiende studio album in vijftien jaar tijd. Een soortement van jubileum dus. De ambitie die zich op het vorige album uitte is nog steeds aanwezig. We krijgen niet minder dan veertien nummers uitgespreid over vijfenzeventig minuten voorgeschoteld.

En er is voor elks wat wils op te vinden. Er zijn natuurlijk nog altijd de typische uptempo songs zoals opener Neito, Aallon Alla en de eerste single Kotikonnut. Over ‘boozen’ wordt ook nog steeds gezongen, zoals op Juomamaa en Korpikuusen Kyynel, een song over de Finse manier van illegale stokerij, ook gekend als moonshine.  Er is ook ruimte voor melancholie en meer duistere songs. Luister bijvoorbeeld maar eens naar Harmaja en zoek ineens ook de videoclip voor deze song op. Ook Sillanrakentaja is een enorm beklijvend nummer. En met het bijna tien minuten durende Kallon Malja waagt Korpiklaani zich zelfs aan een progressieve uitstap.

En toch heb ik het hele album lang het gevoel dat ik op mijn honger blijf zitten. Ik heb mij laten wijsmaken dat Kulkija in de Finse taal ‘zwerver’ betekent en misschien is het dat toch wel wat Korpiklaani nog steeds lijkt te doen, zwerven. Misschien duurt het album gewoon iets te lang en hadden tien of elf songs en een speelduur van iets minder dan een uur beter gewerkt? Immers, er zijn ook nummers zoals Korppikaliota, die op geen enkele manier kunnen boeien en bij herhaaldelijke luisterbeurten zelfs ronduit gaan vervelen. Of misschien lagen mijn verwachtingen te hoog? Wie zal het zeggen… Niet getreurd echter, we weten dat Korpiklaani live nog steeds een van de meest opzwepende bands is en garant staat voor een gigantisch feestje in (uw) huis. Op 24 februari spelen ze in zaal Trix in Antwerpen, u weet op welke rij u ons kan vinden.

1. Neito
  2. Korpikuusen Kyynel
  3. Aallon Alla