Review Leaves' Eyes - Sign of the Dragonhead

8.5

Artiest: Leaves' Eyes

Album: Sign of the Dragonhead

Genre: Symphonic Power Metal

Label: AFM Records

Ik moet eerlijk toegeven, beste lezers, dat toen ik begin 2016 vernam dat Liv Kristine uit Leaves' Eyes stapte, ikzelf en ongetwijfeld menig metalfan samen met mij, een grote "WATTE?" uitsloeg? Kristine stond (en staat nog steeds) immers gekend als een Grande Dame binnen de female fronted (symphonic) metalwereld. Blijkbaar waren Kristine en toetsenist/songschrijver/bandleider Alexander Krull, die met elkaar getrouwd waren, als koppel uit elkaar gegaan, hetgeen op termijn ook hun muzikale samenwerking deed eindigen. Nu, wij zijn ook niet echt op sensatie beluste mensen en in de eerste plaats toch vooral muziekliefhebbers, dus wij speuren de roddelpers ook niet af, op zoek naar sappige berichten omtrent de split. Wij gaan er van uit dat elke partij daar wel zijn/haar redenen voor zal hebben en hopen dat iedereen er goed uit mag komen. Wel een feit is dat eind 2015 nog het goed onthaalde King of Kings was verschenen en Leaves' Eyes dan ook klaar stond om de boer op te gaan ter promotie van dit album. En zonder zangeres is dat niet eenvoudig natuurlijk.

Enter ten tonele de mooie blonde Finse Elina Siirala die bovendien over een al even mooie, klassiek geschoolde zangstem bleek te beschikken. Geen Anette-Olzon-bij-Nightwish-achtige taferelen. Siirala vond onmiddellijk haar draai binnen de band en werd ook door de fans vriendelijk onthaald. De in 2016 verschenen EP Fires in the North (een nieuw nummer aangevuld met enkele door Siirala opnieuw ingezongen songs van King of Kings) niet meegerekend is deze gloednieuwe worp, Sign of the Dragonhead, het officiele studiodebuut van Leaves' Eyes 2.0

Zoals ik reeds schreef beschikt Elina over een pracht van een stem met een zuiver, helder geluid. Het zou fout van ons zijn om vergelijkingen te gaan maken met Liv Kristine want elk beschikken ze over uitstekende zangcapaciteiten. Het geluid van Leaves' Eyes blijft hoe dan ook vertrouwd klinken. Krull en gitarist Thorsten Bauer blijven immers de voornaamste componisten binnen de band. En ik moet zeggen, de heren hebben zichzelf hier met momenten toch weer weten te overtreffen. Leaves' Eyes blijft ook hier zoeken naar die fijne balans tussen pop, metal en folk en klinken op hun best wanneer ze dit allemaal samen in een degelijke song weten te gieten. Laat ik maar ineens het einde verklappen, afsluiter Waves of Euphoria is waarlijk een pareltje. Harde gitaren gaan hand in hand met Keltische geluiden, de band krijgt hulp van het London Choir en Victor Smolki's Almanac Symphony Orchestra (Victor Smolki tekent op het gehele album trouwens voor de symphonische arrangementen en mag zichzelf daarvoor zonder gene een pluim op de hoed steken) en bovendien krijgen we hier als nieuwigheid de cleane vocals van Krull in harmonie met Siirala. Een andere track waar ik echt verzot op ben is Riders on the Wind. Snedig gitaargeluid vermengd met bagpipes en voorzien van een melodische zanglijn waar Björn en Benny van Abba stikjaloers zouden zijn. Het titelnummer, Sign of the Dragonhead is nog zo'n pareltje, een opzwepende knaller met alle symphonic metal ingrediënten; hoge zang, diepe grunts, koor en draken. Wat wil een mens nog meer.

Er staat eigenlijk geen enkel rustig nummer op de plaat. Like a Mountain zou je denken maar wat hebben de dame en heren ons daarbij flink bij ons u-weet-wel-wat, want na een stille intro en enkele rustig gezongen regels barst het ook hier volledig los. En ook Fairer Than the Sun is toch meer een flink uit de kluiten gewassen power ballad dan een rustige song. Het reeds eerder genoemde Fires in the North dubbelt hier maar slechts een neuterige zeurkous die daar moelijk over gaat doen want ook dit is toch een beestig goed nummer hoor. Neen, de enige song die er van ons niet per sé bij had gemoeten is Across the Sea, een veel te plat folky meebrulnummer dat het waarschijnlijk zeer goed gaat doen tijdens de liveshow of tijdens een drinkgelag. Maar zo, op de muziekspeler in de woonkamer vind ik er bijzonder weinig aan. Een bijzondere pluim willen wij tenslotte nog meegeven aan Rulers of Wind and Waves, een folky instrumentaaltje dat drijft op troms, gitaar, violen en een aantal folkinstrumenten die wij ons zo kunnen voorstellen maar waarvan we de naam begot niet kunnen onthouden. Beetje vreemde eend in de bijt op dit album ook. Het staat vrij ver af van metal maar dat moet absoluut kunnen. Sign of the Dragonhead toont absoluut dat Leaves' Eyes het verlies van hun uithangbord en boegbeeld hebben kunnen overwinnen en dat de band, maar de grootste fans en volgers wisten dit uiteraard al, zeker meer is dan "de band achter Liv Kristine".

1. Sign of the Dragonhead
  2. Across the Sea
  3. Like a Mountain