Review Light The Torch - Revival

8

Artiest: Light The Torch

Album: Revival

Genre: Metalcore

Zelden kun je spreken over een beter gekozen titel voor een album als in het geval van Light The Torch. Hoewel het over het debuut gaat van deze band is het eigenlijk een wederopstanding na de perikelen en gedwongen naamsverandering van Devil You Know. Howard Jones is niet bij de pakken blijven zitten en samen met de overblijvende leden van Devil You Know, bassist Ryan Wombacher en gitarist Francesco Artusato aangevuld met nieuwe drummer Mike Sciulara is er dus 'Revival'.

De toon voor het album wordt al direct gezet met opener Die Alone, meer terug naar metalcore in vergelijking met wat ze brachtten met Devil You Know. Dit kunnen we natuurlijk enkel toejuichen want Howard Jones heeft een geweldige stem voor dit genre, met zijn geweldige cleans en bulderende screams. Het is een plezier om Howard Jones terug bezig te horen na zijn vertrek bij Killswitch Engage. Dat de spanningen binnen de band van de baan zijn brengt geweldige tracks voort zoals The God I Deserve. Nieuwe drummer Mike Sciulara zit als gegoten achter de drumkit en laat dit ook horen.

Een lekkere gitaariff opent Calm Before The Storm, een nummer dat geweldig swingt en zeker een feestje zal teweegbrengen voor elk podium. En het feestje blijft aanhouden op het geweldige Raise The Dead, lekker hard maar ook nog melodieus door de vocale capaciteiten van Howard. Meer van die vocale capaciteiten en het stembereik van Howard krijgen we te horen op The Safety Of Disbelief, luister maar naar die eerste noten. Maar met vocals alleen blijft geen enkel nummer overeind en gelukkig hebben we de geweldige gitaar- en bastonen waar we als metalheads zo aan verkocht zijn.

Virus zal de fans besmetten met een onophoudelijke drang om te springen, headbangen en moshen. Op The Great Divide gaat de band een beetje de experimentele toer op tijdens de intro van de track die nog doorklinkt doorheen de track. Zeker niet misplaatst en wel passend bij de sfeer van de track. In de hedendaagse metalcore worden we wel vaker gecomfronteerd met dergelijke samples en electronische geluiden. Lekker heftig gaat het er aan toe op The Bitter End, een track die kan tellen als afsluiter van een hoofdstuk en de inleiding van een nieuw en succesvol hoofdstuk. Lost In The Fire laat het vuur binnen de band ontaarden en brengt ons een vermakelijke track die hier meermaals door de geluidsinstallatie zal knallen. Lekker hoe zo een track even inhoud om dan met een furie terug los te barsten.

Niet The Sound Of Silence maar wel The Sound Of Violence is de volgende track die de trommelvliezen bevredigd. Howard's screams klinken weer even geweldig als ten tijde van Killswitch Engage en dat kan enkel toegejuicht worden want Howard geldt nog steeds als één van de beste zangers binnen het metalcore genre, luister maar naar Pull My Heart Out. Helaas is zoals bij zovele steengoede albums het einde veel te snel gekomen. Judas Convention is alweer de laatste track en het wordt een dikke vier minuten genieten. Deze semi-ballad past perfect als afsluiter voor dit knappe debuut.

1. Die Alone
  2. The God I Deserve
  3. Calm Before The Storm