Review Loathe/Holding Absence - This Is As One

7
Uw beoordeling: 7

Artiest: Loathe - Holding Absence

Album: This Is As One

Genre: Metal

Label: Sharptone Records

Het gebeurt niet al te vaak dat er hier split-albums de revue passeren. Maar als we Sharptone Records als label zien maken we graag een uitzondering. Dit split-album of moeten we zeggen deze split-EP is er eentje van UK bands Loathe en Holding Absence. Beide bands geven in twee nummers het beste van zichzelf.

Loathe heeft de eer de eerste twee tracks voor hun rekening te nemen. Ze starten alleszins furieus met het strakke White Hot dat opvalt door de progressieve stijl die de band zich aanmeet. Van retestrakke metalcore waar de vocals van Kadeem France door de speakers bulderen tot meer ambient geluid waar Kadeem zijn cleane stem laat weerklinken. Een perfecte opwarmer die je al direct laat verlangen naar meer. Op Servant And Master krijgen we alweer een spel tussen verschillende stijlen. Zelfs nü metal is niet veraf als we een sound horen die veel weg heeft van de band Deftones. Maar metalcore blijft de hoofdmoot uitmaken in deze knappe track die ook nog weet te verrassen met het aparte tussenstuk waarin de vocals door de computer zijn gehaald. Beluister zeker ook hun knappe debuutalbum 'The Cold Sun'.

Holding Absence klinkt dan toch een pak braver met hun poppy metalcore. Saint Cecilia is een leuke track maar mist toch wat power, zeker met de voorgaande tracks nog vers in het geheugen. Maar natuurlijk is dit een totaal andere band en niet echt te vergelijken met hun labelgenoten. De vocals doen wel hard denken aan de cleans van een jonge Sam Carter (Architects) ten tijde van 'The Here And Now'. Dus wie weet zit er in deze band dezelfde progressie. Op Everything lichten ze al een klein tipje van de sluier wanneer de vocals toch wat meer agressie gaan ontwikkelen. Beide bands staan op 24 maart in het Patronaat te Haarlem ter promotie van dit album, samen als één.

1. White Hot
  2. Servant And Master
  3. Saint Cecilia