Review Marko Hietala - Pyre Of The Death Heart

8

Artiest: Marko Hietala

Album: Pyre Of The Black Heart

Genre: Hard Prog

Marko Hietala kennen we al jaren als de bassist/medevocalist van de Finse metaband Nightwish. Toen deze band na hun wereldtournee een sabbatjaar inlaste en zijn andere band Tarot (samen met zijn broer) op een laag pitje staat sinds het overlijden van drummer Pecu Cinnari in 2016, vond Marko (voorheen Marco maar vanaf nu onder echte naam Marko) de tijd rijp om een soloplaat op de wereld los te laten. Nummers die soms al 15 jaar in een lade lagen werden van onder het stof gehaald. Samen met producer/gitarist Tuomas Wäinölä en toetsenist Vili Olila werd er aan deze songs verder geschaafd. Toen drummer Anssi Nykänen de rangen vervoegde resulteerde dit in het eerste soloalbum van Marko Hietala.

Pyre Of The Black Heart, de titel van deze plaat omschrijft een beetje het gevoel dat doorheen dit album rondwaart. Een metafoor voor mezelf om de donkere tijden in het verleden achter mij te kunnen laten. Zo zijn er verschillende nummers op dit album die nogal een persoonlijke toets hebben, aldus Marko. Mooi voorbeeld hiervan is The Voice Of My Father, een ode aan zijn vader. Een aangrijpend toonbeeld vol sentiment en pure schoonheid.

Opener Stones start akoestisch en ingetogen maar al vlug wordt het tempo opgevoerd. En hoewel dit album geen Nightwish kloon is, sluipen hier en daar toch wel een paar fragmenten doorheen deze plaat waarvan je denkt, dit zou een Nightwish song kunnen zijn. Hard prog, de beschrijving van het genre die platenfirma Nuclear Blast aan dit soloproject geeft, daar kan Marko gerust mee leven. Vooral de progressieve kant wordt in sommige nummers benadrukt. In Star, Sand and Shadow komt dit mooi tot zijn uiting. Een uptemponummer met speelse synthesizers en veel wissellende ritmes.

Het zeven minuten durende For You is een pure en zeer aangrijpende track die mooi eindigt met een orgeldeuntje. I Am The Way, een oorwurm die alle elementen mee zich heeft om ergens in de hitlijsten terecht te komen. Rustige passages afgewisseld met iets hardere gitaarriffs en opbouwend naar het einde toe. De fans van folkmetal zullen zich dan weer volledig kunnen vinden in Runner of the Railways. In Death March for Freedom worden nog eens alle rockregisters opengetrokken.

Geen album zonder ballade tegenwoordig, dus ook bij deze Finnen. I Dream beantwoordt daar volledig aan, breekbare stem en spoken words. Truth Shall Set You Free sluit deze eerste soloplaat van Marko Hietala af. Eveneens een track die we zouden kunnen catalogeren onder noemer ballade maar met toevoeging van strijkers en akoestische gitaren. Iets wat een rode draad doorheen het album is.

Deze eerste worp van Marko Hietala is een schot in de roos. Hard en progressief maar doorspekt met zachte passages en bovendien met een stem die zowel zwoel als heavy perfect stand houd.

1. Stones
  2. The Voice of my Father